Forslag til kontakt med kulturdepartementet

Thomas Sødring thomas.sodring at hioa.no
Tue Jan 23 10:07:28 CET 2018

Hei,

Prosjektet har merket at regjeringsplattformen inneholder et punkt om
blokkjede og vi tenker at vi skal ta kontakt med kulturdepartementet for
å se om de er interessert i en orientering om arcquarium
(nikita-blokkjede prosjektet).

Nedenfor er et utkast til en epost som jeg skal sende til postmottak ved
kulturdepartementet.  Jeg spør eksplisitt om et møte med politisk
ledelse da vi ellers bare ville blitt henvist til Riksarkivet.  Målet er
egentlig bare å profilere arbeidet  vårt og så tanker hos de som har
ansvaret for arkivsektoren at det finnes gode prosjekter som de kan
støtte innenfor sektoren.

Jeg skal sende mailen onsdags morgen så hvis det er kommentarer så hadde
det vært fint å det ved svar liste eller bare til meg.

 - Thomas

/epost tittel: Orientering om blokkjede arbeid ved OsloMet//
/

/Hei,/

/OsloMet ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag har et
pågående forskningsarbeid der vi ser på integrasjonen mellom digitale
arkiver og blokkjede teknologi. Dette arbeidet inkluderer nye måter å
øke tilliten til arkivene og innovative tilnærminger til eInnsyn. ////
/

/Vi har merket oss at regjeringsplattformen inneholder et punkt om
blokkjede og verdiskapning og at dette er noe Venstre har vært en
pådriver for tidligere. Prosjektet er et innovasjonsprosjekt  og er en
kombinasjon av forskning og programvareutvikling og vi tror arbeidet
vårt er av relevans for regjeringens prioriteringer. //
/

/I den forbindelse ønsker vi å spørre om det kunne være noe interesse
hos politisk ledelse i kulturdepartementet  om en orientering av
prosjektet vårt/

/Mvh/

/Thomas Sødring
/

/-- Thomas Sødring OsloMet - Storbyuniversitetet Institutt for arkiv-,
bibliotek- og informasjonsfag/