Seminar Noark 5 tjenestegrensesnitt

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Tue Jan 28 11:28:03 CET 2020

Hei,

I går hadde vi et seminar om Noark 5 tjenestegrensesnitt. Dette var en interessant seminar for vår del da vi fikk satt lys på viktigheten med standardisering. Dette gjorde vi med nikita som forskningsobjekt. Jeg har varierte meninger om hvorvidt vi lykkes i går. Muntlig tilbakemelding i etterkant ga meg inntrykk at vi fikk fram budskapet vårt på tydelig og klar måte, dog kanskje var det litt teknisk (det er ikke alle som liker å se en foil med et eksempel av JSON kl 0900 på en mandagsmorgen).

Det var en god blanding mennesker med forskjellig bakgrunn og erfaringer, fra konsulenter til leverandører, arkivarer, ledere og tekniske folk. Det sier seg selv at det kan fort bli vanskelig å holde nivået riktig med en slik blanding.

Jeg var glad at Arkivverket ga innspill om Noark, men jeg synes dette forvirret mer en å skape ro. Mot slutten var det en par stykker som fortalte at de er usikker hvor mye de skal legge vekt på Noark framover og de skulle ønske Arkivverket var mer tydelig. Noark er satt "på vent", samtidig som det jobbes med. "Noark hadde sin tid" sa Arkivverket også, så det virker som om Arkivverket vil egentlig la Noark dø. Det virker nesten som om hvis vi bare hadde gitt det et nytt navn så hadde en del kritikere blitt glade.

I diskusjon på sidelinjene fikk jeg inntrykk at det er nettsky som gjelder framover, og vi misforstår hva en arkivkjerne er. Jeg mistenker at i Norge er det fortsatt en forståelse av Noark betyr papirarkiv og med (nett)skylappene man løper rundt med så tror man at Office 365 er det som trengs.

Vi fokuserte ikke så mye på nikita, men hva vi kan få til via en standardisert tjenestegrensesnitt. Nikita har gjort store framskritt det siste halvåret, og vi har flere gode brukseksempler som viser aktiv bruk av arkivkjerne. Jeg tror vi er nødt til å bruke litt tid framover til å lage lettere dokumentasjon som kan forklare hva en slik arkivkjerneløser.

Opptak av seminaret er her:

https://connect.uninett.no/pbd4ylpen1w2/<https://connect.uninett.no/pbd4ylpen1w2/?fbclid=IwAR2evpwtS68EM7ABCWnFBXOKbG6bhmF7qiEMb-YKdav2AQ0L04Gm82kuE3o>

Dessverre er det flash. Jeg legger ut en mp4 versjon når jeg har den på plass.