Re: Arkivverket vil utvikle AI-løsning for epost-arkivering

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Sun May 9 13:27:55 CEST 2021

Hei Martin,

Jeg tror jeg arvet Chris Hurly sin "What, if anything, is records
management" [1] fra deg. Jeg bruker den artikkelen fortsatt i dag.
Faktisk så er det den artikkelen jeg legger mest vekt på i løpet av
semesteret der jeg snakker om elektronisk dokumentasjonsforvaltning.
Alle de tingene han tar opp i 2003 der han ser tilbake de siste 40 årene
er like relevant. Jeg oppfatter at når han snakker om "re-enginering"
(rekonstruering) kontra "automation" (automatisering) så snakker han om
det jeg opplever som frustrerende med deler av forvaltningen i dag. Hos
noen forvaltningsorganer synes jeg at det er tydelig at de driver med
automatisering framfor rekonstruering. Det kan være pga av at når
forvaltningen endelig gjør prosessanalyse kontra kjøpe hyllevare så ser
de på prosessanalyse isolert ut ifra sitt fagperspektiv og ikke
nødvendigvis ser at andre kan ha bruk for data eller koble seg inn i
prosessen. I andre tilfeller endrer man prosesser hos organet for å
tilpasse hyllevaren selv om det har en negativ effekt.

Så har vi artikkelen på digi [2] som ønsker å gå tilbake til prosessene.
Hverken [2] eller maskinlæring er løsningen når dokumentfangsten /
prosessene ikke er orden. Og hyllevare gjør det vanskeligere. Det blir
en slags enten/eller. Kanskje vi burde se på data i bevegelse. Data som
er i bevegelse er det for en grunn og da bør arkivet være interessert å
se på hvorfor og hva. Husker ikke hvem som sa det, men for at en staten
skal ha penger i kassen så er en tilnærming "If it moves, tax it".
Kanskje gjøre noe lignende med dokumentasjon. "If it moves, record it".

Selv mistenker jeg at fasiten til denne løsningen kan alt være satt og
det vil ligne Capstone prosjektet fra USA. Man vil se på roller knyttet
til brukere i organisasjonen og leder kommunikasjon vil plukkes ut som
mer relevant.

Jeg tror Hurley tegner en bilde av organisasjoner som ikke er villig til
å se verdien i dokumentasjon og undergraver dokumentasjonsforvaltningen.
Jeg mistenker at IA også undergraver dokumentasjonsforvaltningen og
framover kan manglende dokumentasjon / digital demens være pga av at
maskinlæringen ikke gjorde jobben sin framfor at en saksbehandler ikke
gjorde jobben sin.

Jeg synes jeg har snakket med veldig få mennesker som synes
dokumentasjon har verdi. Det virker som om mange har en "kast over
gjerdet" mentalitet der når saken er ferdig må det til arkivet og
arkivet er et svart hull de ikke bryr seg om. Det virker som IA også
følger den gamle tankeprosessen. Skredet i Gjerdrum tror jeg er et godt
eksempel på at plutselig så kan dokumentasjon fra noen år tilbake være
viktig og faktisk ha verdi. Her ser jeg at prosess vil gi en bestemt
innsikt, mens maskinlæring kan gi et annet innsikt.

  - Thomas

[1]
https://bridges.monash.edu/articles/conference_contribution/What_if_anything_is_records_management/4004529

[2]