SV: Arkivverket vil utvikle AI-løsning for epost-arkivering

Martin Bould martin.bould at ciber.no
Mon May 10 09:18:00 CEST 2021

Det har også vært min frustrasjon. Forvaltningen forsøker å gjøre ett problem tungvinte papirprosesser, ved å dytte inn RPA eller etablere avansert AI-baser OCR fortolkning i stedet for å se om prosessene kan digitaliseres på en annen måte . They want to digitze instead of digitalize. En kollega av meg var opptatt av Conways Law https://en.wikipedia.org/wiki/Conway%27s_law og det han beskriver - altså at en organisasjon kun er i stand til å utvikle noe som ligner på det som allerede er der er det grunnleggende problemet. Departementene skaffer klassiske sakarkiver og krever at fagsystemene integreres med hyllevare - uten å spørre hvilket arkivproblem som løses. De lar saksbehandlingen foregå via e-post og regner med at saksbehandlerne overfører dokumentene til et arkiv de ikke vet hva er eller har bruk for. Samtidig tror forvaltning at løsningen er å sentralisere oppgavene - samle arkivarene ett sted for å jobbe i ett system på samme måte som jeg jobbet i dagligarkiv i 1997. Så skal de forsøke å spare ressurser ved å erstatte manuelle oppgaver med RPA i stedet for å flytte utfordringene høyere opp i næringskjeden ved å la arkivarene forhåndsbestemme når "it moves" skjer og hva slags regler det innebærer - og deretter la arkiveringen automatiseres slik man slipper den manuelle journalføringen

/martin B