Bruk av Nikita for å tilgjengligjør archive data

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon May 24 20:02:02 CEST 2021

Hei.  Veldig hyggelig å se deg på IRC her om dagen, rakk desverre ikke
svare deg på alt du spurte om der før du forsvant.  Kanskje du kommer
tilbake?

[Gareth Western]
> Jeg jobber med DigitalArkivet på et prosjekt for å publisere
> NOARK5-arkiver vi har mottatt. Jeg har begynt å se på Nikita
> implementasjonen, men for å være ærlig forstår jeg ennå ikke hvordan
> det fungerer. Jeg tror det jeg ønske er for å importere arkivet til
> Nikita, og så kan jeg bruke API-en til å spørre om dataene, stemme
> det?

Ja, tanken er at en kan både importere arkivet via API-et, søke og hente
det ut via API-et.  Endel felt kan ikke importeres i dag, typisk
systemid, men vi diskuterer internt hvordan best håndtere det uten å få
konsistensproblemer, da målet er å kunne bevare all importert
informasjon uendret.

> Kan vi bruke samme nikita instans med flere forskjellig arkiver eller
> er det mening å ha en nikita instans per arkiv?

Lar Thomas svare på den delen.

> Er det noen dokumentasjon som beskriver importprosessen? testskriptene
> (under "scripts") så ikke ut til å fungere.

Jeg har laget importskriptet, som del av et testsystem som eksporterer
arkivet i XML-format og så importerer det igjen.  Langtidsplanen er
eksportere, importere og så eksportere igjen, og sammenligne eksport 1
og 2 og sjekke at de er like, for å kontrollere at informasjon lagret i
Nikita kan hentes og ut sendes videre uten datatap.  Desverre ikke helt
i mål der, men kan importere det som eksporteres.

Importskriptet heter import-uttrekk og ligger i <URL:
https://github.com/petterreinholdtsen/noark5-tester > (skulle flyttet
over til github, men ikke rukket det).  Det trenger URL til API-et og
katalog med arkivstruktur.xml.

> Også, mange av prosjektavhengighetene er utdaterte. Jeg opprettet et
> sak i Gitlab med flere detaljer [1].

Tusen takk.