Sv: Aftenpostenkronikk: Arvid Sjødin har rett. Vi «kaster bevis på sjøen».

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Mon Aug 15 11:53:31 CEST 2022

>Din tillit til myndigheter er nok større enn min.  Jeg har mer sans for
>sitatet som krediteres I.F.Stone: "Every government is run by
>liars. Nothing they say should be believed."  Det kan gjerne fordøyes
>sammen med et annet sitat fra sammen mann: "All governments lie, but
>disaster lies in wait for countries whose officials smoke the same
>hashish they give out."  Mer om I.F.Stone på

Må nok være enig, men kommentaren min var mer en observasjon fra den lille boblen av mennesker jeg snakker med og den generelle oppfatningen jeg har av det Norske folk. Uten å gå for dyp var Smittestop et godt eksempel på tillit og teknologioptimisme som viser hvor lite kritisk tekning det finnes i befolkningen.

>Hele poenget virker å være å gjøre kjent at de er klar over problemet,
>ikke å komme med noen løsning.  Løsningen involverer standardisering og
>etterleving av eksisterende standarder.  Det er desverre lite som tyder
>på at Arkivverket forstår dette.

Jeg må innrømme at jeg er litt lei av folk som står og roper om problemer men ikke tilbyr mulige løsninger! Flott - nok et innlegg om det kjente etterslep problemet. Vi har visst om dette fra kommunalsektor siden 2010. Dersom de ikke ønsker å tilby ressurser burde de ta turen til Kulturdepartementet og si at vi trenger å opprette en organisasjon som kan hjelpe forvaltningen med problemene sine. Arkivverket er ikke den riktige organisasjonen til å gjøre dette, men noen burde gjøre det. Gi ansvaret til noen som ønsker å løse problemer, ikke rope om det. Det er opplagt at forvaltning selv ikke kommer til å gjøre det og må presses men også få hjelp fra fagekspertise. Løsningen til problemet ligger et sted mellom Arkivverket og danningsintitusjonene. KDRS har gjort en bra jobb på etterslepet fra kommunalsektor med mye samarbeid på tvers av kommuner.

Litt på siden, men dette minner meg om den gangen jeg diskuterte med en kommunal IT-sjef om arkivproblematikken. Det var flere innlegg om problemstillingen, hva som er vanskelig, hva som må gjøres og da det gikk opp for han hvor vanskelig det var så sa han litt frustrert "Hvis Arkivverket vil ha dette materialet så får de komme og hente det". Problemet er egentlig at alle vil se framover og jobbe med det som er spennende og nytt, ikke det som er gammel og vanskelig.

Arkivverket har startet StandardLab men i den siste presentasjonen (mai) av StandardLab var det fortsatt uklart for meg hva de skulle standardisere, om de skulle standardisere eller bare komme med retningslinjer. Det virker som om StandardLab og IA er tett koblet sammen, men noe jeg tror er en føring er at de ikke skal lage en nasjonalstandard. Om de ikke skal det må de ut og jobbe internasjonalt om problemstillingen.

Jeg tror Arkivverket forstår godt at løsningen involverer standardisering, men vil helst at løsningen skal komme fra andre og ikke de. Nasjonale standarder er ansett som en uting, men det er et utgangspunkt som er mer nyansert. Dersom det ikke finnes internasjonale standarder som løser et interoperabilitetsproblem så synes jeg en nasjonal standard er akseptabel. Dersom det finnes en internasjonal standard som løser problemet og det ikke er problematiske bruksbegrensninger på implementasjoner så er det å foretrekke. Dersom vi utvikler en nasjonal standard så bør det være et arbeid for å løfte standarden internasjonalt. Kanskje Norge AS bør gi penger slik at nasjonale standarder kan løftes internasjonalt.

Jeg har prøvd å diskutere dette med tekniske og konseptuelle standarder før og må innrømme at jeg ikke blir klok på det. Kanskje jeg er litt arrogant når jeg mener at en standard skal sikre interoperabilitet og om det ikke gjør det har det lite verdi som en standard, men likevel mener jeg det. Dersom standarden er konseptuell så er det snakk om retningslinjer. Men det er vanskelig å komme i dybden.

>Det fineste med innlegget er at det åpner for flere til å ytre seg om
>samme tema, nå når debatten er igang.

Men er det så interessant å debattere hele tiden hvorvidt himmelen egentlig er blå?