[NUUG patent] Re: Spørsmål til politikerne om programvarepatenter (Re: Patenter på programvare avvist med 648 av 680 stemmer)

Terje Erlend Reite terje.reite at met.no
Tue Aug 2 15:06:42 CEST 2005

Petter Reinholdtsen wrote:

>[Terje Erlend Reite]

>Jeg har vært mye borte i det siste, og kun nettopp fått lest
>spørsmålene.  Takk for at du fikk startet denne prosessen.  Jeg håper
>vi kommer i mål tidsnok til å få sendt ut spørsmålene i god tid før
>valget.  Jeg tar noen generelle betraktninger først.
>

>Dine spørsmål har som utgangspunkt at partiene vet hva programvare og
>programvarepatenter er.  Det tror jeg er en tvilsom forutsetning.  Jeg
>tror derfor spørsmåls-pakken bør inneholde litt bakgrunnsinfo om
>patenter og programvarepatenter, samt noen innledende spørsmål om
> [...]
OK, jeg er redd du har rett i det. Dette bør også få konsekvenser for
hva slags debatt vi bør legge opp til. En mere åpen og litt filosofisk
debatt der vi går inn på grunnlagsproblemene vil være mer hensiktsmessig
enn å anmelde patentstyret for lovbrudd.

> [...]
>nemlig inntrykk av at det er et visst sprik i argumentasjonen for
>patenter.  Noen argumenterer med at samfunnet skal gi et
>kunnskapsmonopol til oppfinnere som belønning for at de har funnet opp
>noe, mens andre argumenterer med at samfunnet skal gi et
>kunnskapsmonopol som belønning for at oppfinnere deler kunskapen sin
>med samfunnet.  Andre igjen argumenterer med at oppfinnere bør få
>monopol på kunnskapen for å kunne finansiere neste oppfinnelse.  Det
>kunne vært interessant å få klartgjort hvilken argumentasjon partiene
>velger å bruke for å forsvare patentvesenet.

Her har du noen innledende spørsmål som lett omformulert lyder ( lagt
til tre):
1) Norge har per i dag et patentsystem slik som andre land har. Det
finnes flere argumenter for patenter. Hvilke av disse argumentene for
patenter vil partiet legge vekt på?
a) motivasjonen for patenter er å fremme kunnskapsdeling og sikre
offentligheten innsyn i nyvinninger
b) samfunnet skal gi et kunnskapsmonopol til oppfinnere som belønning
for at de har funnet opp noe
c) samfunnet skal gi et kunnskapsmonopol som belønning for at oppfinnere
deler kunskapen sin med samfunnet
d) oppfinnere bør få monopol på kunnskapen for å kunne finansiere neste
oppfinnelse
e) patent er en metode å finansiere privat forskning og innovasjon i
privat sektor
f) patent er en metode for å fremme industrialisering
g) patent er en metode som gjør investorene mer interessert å investere
i oppstartsselskap

2) Har partiet noen andre argumenter for patenter?

>Jeg har hørt argumentet om at patenter er ment å gi samfunnets
>beskyttelse for kunnskapsmonopolet til oppfinnelser der oppfinneren
>kan velge å holde kunnskapen skjult for samfunnet, og at det dermed
>blir meningsløst å gi beskyttelse til oppfinnelser som er så åpenbare
>at de ikke kan holdes skjult.

3) Det finnes flere argumenter mot patenter på et område generelt.
Hvilke av disse argumentene mot patenter vil partiet legge vekt på ?
a)  Det er meningsløst å gi beskyttelse til oppfinnelser som er så
åpenbare at de ikke kan holdes skjult.
b) I selve patentmetoden så ligger det en mulighet for at patent på A
impliserer patent på B selv om B kan følge av C og B ikke er patenterbar
i seg selv. På den måten så skaper patenter på algoritmer indirekte
gyldighet for patenter på protokoller og formater.
c) Et patent uttrykker ikke noen oppfinnelse selv om det uttrykker
innovasjon. På enkelte fagområder kan et virkende sytem omfatte flere
hundre eller tusen patenter. Patenter vil i slike sammenhenger virke
mere destruktivt enn konstruktivt.
d) Patenter brukes som en metode får å fjerne kunnskapsområder fra
allmennheten.
e) Det bør ikke kunne tas patenter på oppdagelser
f) Innovasjon forsinkes ved at kunnskapen er utsatt for et monopol
g) Store bedrifter skaffer seg et arsenal av patenter og bruker de som
et maktmiddel for å knekke eller spise de små, de store bedriften
krysslisensierer med de andre store bedriftene.

4) Har partiet noen andre argumenter mot patenter?

> [...]
>demonstrert for noen, så kan de øyeblikkelig reprodusere konseptet.
>Slike "oppfinnelser" fortjener dermed ikke noe enerett, da oppfinneren
>ikke har muligheten til å holde kunnskapen skjult for offentligheten
>hvis han ønsker å utnytte kunnskapen.
>
>Dernest, så er det viktig å få noen spørsmål som relaterer patenter på
>liv til patentvesenet som sådan.  Kanskje noe om det bør være mulig å
>ta patenter på gensekvenser, eller lignende?  Det kan klargjøre om
>partiet behandler noen forskningsområder ulikt andre når det gjelder

Nettopp. I stedet for vinklingen at patenstyret bryter loven, som er
interessant nok, så bør spørsmålet om genpatenter vinkles annerledes.
Det vesentlige å få frem er at partiene selv må bli klar over at de ikke
ønsker at alt skal patenteres og dermed at det ikke er så rart i
utgangspunktet at noen ikke ønsker patenter på alt heller.

> Til sist bør det så være noen spørsmål om
>programvarepatenter, fortrinnsvis med litt sammenheng slik at partiene
>forstår hva vi spør om.
>
>Et av forslagene til spørmål inneholdt en løsrevet påstand
>(patentloven forbyr programvarepatenter og patentstyret bryter loven).
>En slik påstand virker ikke spesielt overbevistende med mindre vi har
>gode referanser og klargjør hva som menes.

Enig i det. Et annet aspekt der er hvilken debatt ønsker vi.