[NUUG patent] Slashdot: Alan Cox on Patent Law and GPLv3

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Jun 11 16:28:02 CEST 2007

[Gjermund Skogstad]
> Jeg har tidligere, blant annet i debatt i nettforum, reflektert
> synet "vårt regelverk sier at blant annet programvare og algoritmer
> ikke kan patenteres", og har i flere sammenhenger blitt imøtegått av
> mennesker med tilsynelatende god kompetanse på patentrett og
> praktiseringen av patentrett.
>
> Budskapet jeg har mottatt er at det _er_ mulig å patentere
> programvare og algoritmer i Norge innenfor rammene av norsk lov og
> juridisk praksis, men at det stilles ganske strenge krav til slike
> patenter i forhold til begrep som "oppfinnelse" og "trivialitet".

Det er viktig å holde tunga rett i munnen her, ja, og skille klart
mellom regelverk og praksis.  Slik jeg ser det er regelverket ganske
klart, og det tillater ikke patenter på programvare, mens praksis er
noe annerledes, i og med at f.eks. belboy-patenten gikk igjennom.

Så det er dermed mulig at begge deler stemmer, reglene sier at det
ikke er mulig, mens det rent faktisk _er_ mulig. :)

Jeg tror vel at regelverket har gjort det svært vanskelig å få
programvarepatenter i Norge, og tror derfor det er lurt å fokusere på
at regelverket i Norge er greit nok, og at vi må gjøre noe med
praksisen.

Vennlig hilsen,