[NUUG video] Linux programvare for å fange XDCAM-HD strømmer

Pål Dahle pal.dahle at nr.no
Tue Dec 15 10:39:15 CET 2009

Petter Reinholdtsen wrote:
 > [Pål Dahle]
 >
 > Hvilken kameramodell, og hva slags forbindelse har du til kameraet?

PDW-530P, 6-pins firewire

 > Hvilke alternativer fant du da du søkte på nettet, og hvilke
 > erfaringer har du gjort med disse?

kino og ffmpeg skal begge kunne fange strømmer. For ffmpeg er det
også rapportert at den skal fange xdcam-hd strømmer. Jeg har
testet grunnleggende funksjonalitet mot mitt eget kamera, men
har ikke greid å fange en strøm med ffmpeg ennå...

I kino får jeg preview-bilde, men capture fungerer ikke, dvs. hver
gang jeg fanger en strøm blir det kun lagret 00:00:00:40 av den og
alle filene blir 144000bytes store.

Har lekt med diverse settinger, men ingenting hjelper. Har heller
ikke funnet noe kino-forum, bare en mailingliste for utviklere,
men vet ikke om mine problemer passer der.

Noen forumtips?

 > Jeg ser at <URL:http://www.kdenlive.org/> skal støtte det, uten at jeg
 > vet mer.

Jepp, den har jeg funnet, men ettersom jeg benytter Gnome, avventer
jeg med å prøve den til sist. En annen ting er at KDEnlive visstnok
skal benytte ffmpeg til å fange film, og det har jeg jo ikke fått
til å virke.

 > Jeg spurte om relaterte ting på
 > <URL:http://lists.nuug.no/pipermail/video/2009-November/000945.html>
 > og fikk litt respons.  Har siden konstatert at siste versjon av
 > ffmpeg2theora kan konvertere testfila, men at resultatet ikke har lyd
 > og bilde i sync. :(

Dette var omtrent som forventet. Ettersom ting også er gratis må
man ta det som det kommer.

Nok en liten seier til Windows/Mac :-(

Bedre med kommersiell programvare enn ingen programvare.

Pål

--
Pål Dahle                                     Norwegian Computing Center
Research Scientist                            Gaustadalléen 23