[NUUG video] h.264

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Sat Jan 31 14:11:28 CET 2009

On Sat, 2009-01-31 at 11:42 +0100, Petter Reinholdtsen wrote:
> [...]
> håndterer H.264 er det jo ikke noe i veien for å kode både i Windows
> Media, Ogg Theora og H.264/AAC i MP4-innkapsling.
>
> Er det noen grunn til at du vil ha alle tre, og ikke bare to?
> Java-appleten burde gjøre at Ogg Theora fungerer for de fleste, og jeg
> mistenker at de resterende kan spille Windows Media-filene.  Er det
> ønske om å droppe Windows Media-formatet?
>
> Hvis det er ønske om mange formater, så kan jeg nevne at NUUGs
> foredrag typisk legges ut i Ogg Theora, MPEG1, Quicktime.  Vi hadde
> koding til H.264 en stund, men det knakk under oppgradering og ingen

Dette ble vel gjort nærmest som en test, en stund tilbake,  for å se om
kvalitet pr. /MB var vesentlig høyere enn andre ting.

> her er kommandolinjen som ble brukt til å kode H.264-varianten x264.
> Jarle, husker du hvor kommandolinjevalgene kommer fra?

Sakset fra et eller annet sted jeg ikke husker. Opsjonene og hva som er
støttet endrer seg jo fra versjon til versjon  av mplayer/mencoder og
biblioteken denne benytter.

Denne kommandoen gir jo dessuten avi container, og det er nok ikke så
relevant kombinasjon som mp4 container og aac lyd .

Jeg innbiller meg også at det vi slipper unna med å publisere, som et
testprosjekt av NUUG møter, ikke skaper like mye oppmerksomhet som en
fullverdig publisering av alt innhold til frikanalen.

Denne kodingen ble jo også igangsatt før NUUG fikk igang en fungererende
theora koding.

Jeg synes vi kan la h.264 koding forbli brukket, og fokuser på theora og
dirac for fremtiden .

Jeg synes det er fremsynt av BBC å ta initiativ til dirac. De har
tydeligvis tatt et samfunnsmessig ansvar for å påvirke utviklingen i en
sunn retning.

- Jarle