[NUUG video] Revisjon av referansekatalogens krav til Publisering av multimediainnhold på offentlige nettsider (fwd)

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Oct 7 18:09:48 CEST 2016

[Thomas Gramstad]
> Hei,
>
> Jeg kan ikke nok om multimedia-standarder til å være den rette
> personen for en slik samtale som etterspørres nedenfor. Jeg
> postet den første henvendelsen videre til efn-listen en tid
> tilbake, men fikk ingen svar. Nå tar jeg med NUUG (styret og
> videogruppa) i loopen, i håp om å kunne "outsource" denne
> samtalen til noen i NUUG.
>
> Dette er altså noen i DIFI som ønsker å høre
> våre/friprog-synspunkter på multimedia-standarder. Jeg tror det
> er viktig at noen fra oss som kan dette stiller opp. Har vi noen
> frivillig?

Jeg har jo flere meninger om slike ting, men er usikker på om jeg rekker
delta på en slik samtale.  Min erfaring er at DIFI stort sett legger opp
til å høre fra folk som ikke har en heldagsjobb å passe, og dermed kan
stille på dagtid når det passer DIFI å arrangere møter.

Jeg skulle jo ønske DIFI tok brukvilkår mer alvorlig enn de hittil har
gjort, da det for meg er ganske klart at de velger videoformater som
gjør det vanskelig for fri programvareutviklere og folk som ikke kan
begrense seg til " personlig og ikke-kommersiell bruk" men heller ikke
ønsker å ende som Dmitry Sklyarov når de beveger seg i områder der
programvarepatenter håndheves.

Det virker som om de fleste stikker hodet i sanden og velger å late som
om problemstillingen ikke eksisterer.  Det overrasker ikke, da det er
enklere å "følge strømmen" enn å stille spørsmål med det som står i
bruksvilkår de færreste tar seg tid til å lese, og heller late som om
det som står der ikke gjelder.  Jeg har for stor respekt for å inngå
avtaler til å gå inn på avtaler jeg ikke har lest og ikke har tenkt å
holde, så det fungerer ikke for meg.

Jeg har forsøkt å finne ut av bruksvilkårene selv, uten å lykkes.  Du
kan se hva jeg har funnet ut så langt på

--
Vennlig hilsen
Petter Reinhldtsen