[NUUG kart] Skogsbilveier

Gnonthgol gnonthgol at gmail.com
Mon Jun 28 12:46:03 CEST 2010

Den 28. jun. 2010 kl. 10.25 skrev Edward Welbourne:

> residential betyr også at planlagt bruk av veien er som tilgang til
> boligene.  Noen veier i stor byene har høgt antall boliger tett langt
> dem, men er i alle fall ikke residential !
>
> 	Eddy.
Dette stemmer. Er det større vegar (tertiary) pleier dei å ha 50 sone. residential må også ofte tagast med access=destination i Norge.

Den 28. jun. 2010 kl. 11.44 skrev Sverre Didriksen:

> [...]
> de 5 kategoriene av tracktype så er det mange av de norske skogsveiene som
> rett og slett ikke passer inn her. De bildene som er der synes jeg passer
> veldig for det vi på norsk kaller traktorvei.  For en del vil track være
> riktig, men for mange er service eller unclassified mye bedre.
>
> Hvis du ser på kart fra kartverket er skogsbilvei konvertert til ordinær
> vei på kart hvor skogsbilvei ikke har egen merking. Det er vel bare
> spesialtkart hvor skogsbilvei har det.  Å bruke track da vil bli feil.
> Track er mer traktorvei enn ordinær vei.

Det er sant. Enkelte plasser passer det ikkje med highway=track sjølv om det er søkt om landbrukstøtte. Her må du velge mellom tertiary, unclassified og service. Det er ikkje så lett å finne ut av det med så uklare definisjonar.

Ellers så kan track brukes til mykje. tracktype=grade1 er definers som asfaltert eller hard grus. Dette er ofte høgare standard en ein vanlig norsk skogsbilveg. Eg meinar at dei fleste skogsbilvegar bør ha tracktype 1 eller 2 kansje 3 dersom det er påkrevd med god bil. 4 og 5 er berre til traktorer og atv (evt. terrengbiler).

Gnonthgol