[NUUG kart] Adresseimport fra NVDB

Gorm E. Johnsen nuug at gorm.cc
Tue Apr 15 00:15:18 CEST 2014

Om ID-er:
Er det fornufig å få med gårdsnummer/bruksnummer? Hva med andre data?
Jfr: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Kartverket_import#Adresser

Hvis vi skal bruke en generert id som det Knut Arne skisserer, bør det være
noe slags skilletegn mellom 'feltene' for å være sikker på at man får skilt
det ut korrekt etterpå. For å bruke hans eksempel: addr:no_id=0301:00014:5B
(la på husnummer med bokstav)

Om JOSM plugin:
Jo selvfølgelig er det nyttig. Det finnes et utall av building=yes ways med
addr* tags på. Hvis dette skal gjennomføres på en ryddig måte, må alle
disse konverteres til building way + addr node. Ved import må addr-nodene
smeltes sammen med import-nodene. Har gjort det et par hundre ganger i dag
allerede og er ganske lei. Å plassere noden i midten er jo bare et vilt
anslag, man står selvføgelig fritt til å flytte den hvorsomhelst etter å ha
kjørt plugin-en med et hendig tastetrykk.

Om posisjon på addr-node:
Nå er jeg ikke sikker på hvordan de gjør det i Danmark, men jeg tipper
brukerene der nede gir fint blaffen i å flytte på en node som er importert
og som potensielt blir korrigert av en bot etterpå. Og hva om boten flytter
på en node som henger fast i en way? Nei, jeg tror det er best at
addr:nodene får leve sitt eget liv, helt frakoblet andre osm-objekt.

Om source-tag:
Værsåsnill: Ikke sett source tag på noden!
Men vi bør absolutt sette source tag på changesetet. Dette er det jo lagt
pent opp til JOSM, så det er ingen unnskyldning :-)
Hva skal vi så skrive på? Hva med noe enkelt: "Kartverket" eller "NVDB"?

Gorm E. Johnsen