[NUUG kart] Tagging av gang- og sykkelveg

Peter Bremer peter.bremer at gmail.com
Thu Jul 2 17:10:30 CEST 2015

On Thu, Jul 2, 2015 at 4:59 PM Anders Fougner <anders.fougner at gmail.com>
wrote:

> http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1978169#Post1978169

> Det ville imidlertid være mulig å benytte path vs footway/cycleway til å
> skille mellom disse, slik den norske OSM-wikien forsåvidt allerede gjør
> det (og har gjort en god stund). Altså at footway og cycleway
> representerer (anlagte) gang- og sykkelveger, og at path representerer
> "naturlig sti".
> Gråsoner vil det fortsatt være (bl.a. oppbygde stier som ser ganske
> naturlige ut i parker o.l., eller naturlige stier som er forbedret med
> [...]

Den viktigste grunnen er vel at det er imot hvordan taggene er spesifisert
i den engelske wikien. I tillegg løser det ikke problemet med hvordan en
GS-veg skal klassifiseres uten at det kan interpreteres på forskjellig
måte. Men jeg er enig i at highway=path + bicycle=designated +
foot=designated, og highway=cycleway + foot=designated, og highway=footway
+ bicycle=designated er ekvivalente, bortsett fra at det *virker* som om
det er en prioritering i cycleway og footway.