[NUUG kart] Tagging av highway: Vegvesenet innfører Funksjonell vegklasse for navigasjonsleverandører.

Christer van der Meeren cmeeren at gmail.com
Tue Jan 5 08:50:08 CET 2016

Spennende! Men jeg henger ikke med på alt.

Jeg har begrenset kunnskap om vegnettet i Norge, men etter å ha brukt en
del titalls timer og "importert" ca. 2000 veger i Bergen i Elveg-importen
(still a way to go...), fra driveways til motorveier, har jeg gjort meg opp
noen tanker om hva som er hva av veier. Basert på mine tanker og min
begrensede kunnskap har jeg følgende innspill:

   1. Først: Hva - helt konkret - er galt med eksisterende praksis
   <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features#Norwegian_roads>?
   2. Vegklasser i OSM virker å ha semantisk betydning i tillegg til
   prioritering. For eksempel er highway=residential ment som "hovedveiene" i
   boligfelt ("generally used for local traffic within settlement"), og jeg er
   ikke overbevist om at dette vil være en god klassifisering for samtlige
   kommunale veger. Og highway=service er ment som nettopp det - veger for
   tilkomst til bygninger mm. Å ukritisk tagge samtlige private veger som
   highway=service virker for meg som en dårlig idé.
   3. Jeg synes generele ikke at ditt forslag til tagging stemmer helt
   overens med OSM-beskrivelsene, i motsetning til hva du sier. Jeg trenger
   mer konkrete argumenter for hver vegklasse/tag for å kunne stille meg bak
   dette.
   4. I høringsbrevet står det følgende: "Dette betyr f.eks. at alle
   kommunale veger vil få tildelt funksjonell vegklasse 6, og alle
   primærefylkesveger får tildelt funksjonell vegklasse 3. Alle primære
   fylkesveger antas altså å ha en viktigererolle i vegnettverket enn
   kommunale veger." Er dette egentlig en god antakelse? Jeg skjønner at det
   gjøres i NVDB, for å være konsekvent og spare kostnader sammenlignet med å
   gjøre dette manuelt, men det er ikke utenkelig at man mister en del i denne
   automatikken som OSM kan gjøre bedre - eller for den saks skyld, som
   allerede er gjort bedre per i dag (se mitt punkt 1).
   5. Du sier du er imot at alle E-veier er motorway, men så er det nettopp
   det du foreslår i tabellen. Skjønner ikke helt sammenhengen her.

 - Christer