[NUUG kart] Elveg oppdatering?

Wiklund Johan johan.wiklund at entur.org
Tue Jul 25 12:57:01 CEST 2017

Hei

Jeg har importert hundrevis av skogsveier i Nord-Trøndelag fra Elveg i forrige uke. Bortsett fra hovedveiene og noen få sideveier var det null og niks av veier fra før. Mye av det ble som det kom i Elveg: service.

Jeg pleier å sette skogsveiene som er ekstra lange og/eller fører til en annen del av veinettet til unclassified, men lar avstikkere stå som service. Importen fra elveg inkluderer bommer.

Det er av og til veier til stede fra før, noen av dem mange år gamle og veldig grove i detaljene, tegnet fra lowres-bilder eller noe. Disse erstatter jeg uten å tenkte på det som vandalisme - men jeg vet at noen ganger må man ta besluttninger om veiklasse. Oftest går det på at det gamle veien er unclassified eller track. Jeg prøver å verifisere via flyfoto (bruker i stort sett Digital Globe Premium) for å se hvordan veien ser ut og hva som finnes lenger opp i veien - f.eks. mer veinett. Jeg vet at Elveg tidligere lente mye mer mot Track på visse veier, så de som kommer fra gammel import erstatter jeg gjerne med service, men jeg er selvfølgelig bekymret over de som er manuelt tegnet som track. Jeg kan sikkert telle på fingrene hvor mange av disse trackene jeg har overskrevet basert på egen synsing - så det er ingen store mengder sånn sett, og jeg vil tro at hvis man legger til 100 veier og ødelegger 1 så er det ikke helt feil ute likevel. Jeg tenker at mengden feil i forhold til verdiøkning er så liten at lokalkjente veldig raskt kan gå gjennom evt. mangler etterpå.

Er det sånn at man skal se alle track som IKKE kjørbare med vanlig bil, eller i hvert fall anbefalt å ikke prøve kjøre der? Ser det er mye grade1, grade2 etc rundt om. Hvis en helt flat vei går til en plass dit biler kjører og det er biler parkert, bør denne bli service i det minste, eller vil track være tjenelig som bilvei sammen med en grade? Alle veier med gress i mitten ville jeg se som track f.eks.

"Unclassified roads are considered usable by motor cars." - unclassified

"This tag<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag> represents roads for mostly agricultural use, forest tracks" - track

Import av elveg i områder med mye og detaljert mapping fra før ville jeg vært mye mer varsom på, fyi :)

mvh

Entur AS | Johan Wiklund<https://www.openstreetmap.org/user/Entur%20AS%20%7C%20Johan%20Wiklund>

<https://www.openstreetmap.org/user/Entur%20AS%20%7C%20Johan%20Wiklund>