On Fri, 10 Mar 2000, Axel Bojer wrote:
Har tenkt på siden http://i18n.skolelinux.no/nb/ (Bokmåls-info siden til skolelinux). Den er jo tom. Kunne jeg lagt ut noe der; f.eks denne ordlisten jeg jobber med?
Bare gjør det! :-)
Kan du gi en kort beskrivelse av hva jeg gjør
- Hvordan logge seg inn (du har forklart dette før, men jeg husker det ikke,
beklager).
Du sjekker det inn gjennom cvs, så du trenger ikke logge deg inn. Innlogging med SSH:
ssh axelb@developer.skolelinux.no
- I hvilken katalog på skolelinux treet skal fila legges?
skolelinux/www/i18n/nb/
- Blir kommandoen deretter cvs up ordliste.htm ?
Nei. Det er «ci» du bruker for å sjekke inn. Men først må du bruke «add», siden det er en ny fil.
cvs add ordliste.html cvs ci ordliste.html
Merk at jeg bruker «html» som filetternavn, ikke «htm». «.htm» er en MS-isme, som skriver seg fra den tiden Microsofts operativsystemer bare taklet filnavn på 8+3 bokstaver. Linux har aldri hatt den begrensningen.
Nok et spørsmål: Hva betyr M og P foran filnavn ved cvs up ? (U betyr en nedlastning fra nettet, jeg ser at den skriver M ved filer jeg ikke har oppdatert, men GJØR den noe?
Cvs laster ned en nyere versjon. «M» viser at fila er modifisert av noen, ikke nødvendigvis deg.
Jeg vil tippe at den bare gir beskjed om ulikhet, for når jeg kjørte cvs diff på en slik fil, kom den med lista med endringer. For den oppdaterer vel ikke før jeg uttrykkelig ber den om det?!).
Cvs laster ikke opp dine endringer før du utfører «commit»:
cvs ci <filnavn> eller cvs commit <filnavn>
Og et siste: har du en kommando for å lagre resultatet av cvs diff på en fil? Prøvde med |gxedit <filnavn> og |vi <filnavn>, men fikk bare feilmeldinger. Men |less fungerer.
Det kan se ut som en liten bindestrek kunne gjøre susen:
cvs diff <ett-eller-annet> | gxedit -
Bindestreken betyr «standard input». Less leser standard inn uoppfordret hvis du ikke oppgir noe filnavn.
Det du ba om var å åpne en fil som ikke fantes enda, og det gir oftest feilmelding. Noen programmer ville ha opprettet en tom fil, men det var ikke det du ville; du ville omdirigere resultatet av cvs diff til en fil. Du kan gjøre den, tror jeg, uten å bruke noen teksteditor som mellomledd, slik:
cvs diff (ett-eller-annet) > fil.txt
Tegnet «>» betyr «send standard ut til denne fila».
Trenger noen en ekstra innføring i hva «standard inn», «standard ut» og «starndard feil» (stderr) er for noe, og hvordan de brukes, forresten?
Beklager om jeg plager deg med dette, men jeg har prøvd selv først!
Det er helt riktig fremgangsmåte, Axel! Prøv selv først, og «plag» oss koordinatorer om du ikke får det til. Du har stilt flere betimelige spørsmål som vi også stilte oss selv i sin tid. Svarene bør komme de andre oversetterne til gode, derfor poster jeg dette på i18n-no.
Og et siste: har du en kommando for å lagre resultatet av cvs diff på en fil? Prøvde med |gxedit <filnavn> og |vi <filnavn>, men fikk bare feilmeldinger. Men |less fungerer.
Det kan se ut som en liten bindestrek kunne gjøre susen:
cvs diff <ett-eller-annet> | gxedit -
Bindestreken betyr «standard input». Less leser standard inn uoppfordret hvis du ikke oppgir noe filnavn.
Det du ba om var å åpne en fil som ikke fantes enda, og det gir oftest feilmelding. Noen programmer ville ha opprettet en tom fil, men det var ikke det du ville; du ville omdirigere resultatet av cvs diff til en fil. Du kan gjøre den, tror jeg, uten å bruke noen teksteditor som mellomledd, slik:
cvs diff (ett-eller-annet) > fil.txt
Jeg har prøvd dem, men de gir feilmeldinger begge to! (Den siste klager over at fil.txt ikke eksister, men cvs diff kaddressbook.po | /home/axel/diff.txt etter at jeg alt har opprettet diff.txt gir bare melding om «ingen tilgang»; selv om jeg er root). Om jeg bruker «gxedit» som en del av det hele, starter den- som du nevnte- alltid en tom fil, som må avsluttes før jeg får skrevet passordet, hvoretter den avslutter diff med klagen: broken pipe. (noe som kanskje ikke er så rart). Altså: Hvordan vet noen hvordan man lagrer resultatet av en diff til en fil. Burde da være en grei sak, men man må vite hvordan!
Tegnet «>» betyr «send standard ut til denne fila».
Trenger noen en ekstra innføring i hva «standard inn», «standard ut» og «starndard feil» (stderr) er for noe, og hvordan de brukes, forresten?
Kanskje jeg...
Axel
On Tue, 12 Mar 2002, Axel Bojer wrote:
Det kan se ut som en liten bindestrek kunne gjøre susen:
cvs diff <ett-eller-annet> | gxedit -
Bindestreken betyr «standard input». Less leser standard inn uoppfordret hvis du ikke oppgir noe filnavn.
Det du ba om var å åpne en fil som ikke fantes enda, og det gir oftest feilmelding. Noen programmer ville ha opprettet en tom fil, men det var ikke det du ville; du ville omdirigere resultatet av cvs diff til en fil. Du kan gjøre den, tror jeg, uten å bruke noen teksteditor som mellomledd, slik:
cvs diff (ett-eller-annet) > fil.txt
Jeg har prøvd dem, men de gir feilmeldinger begge to! (Den siste klager over at fil.txt ikke eksister, men cvs diff kaddressbook.po | /home/axel/diff.txt etter at jeg alt har opprettet diff.txt gir bare melding om «ingen tilgang»; selv om jeg er root).
Jeg tror ikke du har fulgt oppskriften her... Det skulle stått:
cvs diff kaddressbook.po > /home/axel/diff.txt
Merk at det står > , og ikke |
Det du skriver blir tolket som «kjør filen /home/axel/diff.txt, med resultatet av cvs diff kaddressbook.po som input»
Jeg er temmelig sikker på at diff.txt ikke er kjørbar, fordi du ikke har gjort «chmod o+x» på den. Det vil du heller ikke gjøre, for du vil ikke kjøre den. Du vil sende data til den. Omdirigering av data til fil skjer med >
Vil du omdirigere data til et _program_, bruker du |
Trenger noen en ekstra innføring i hva «standard inn», «standard ut» og «starndard feil» (stderr) er for noe, og hvordan de brukes, forresten?
Kanskje jeg...
Jeg våger ikke ta den pedagogiske utfordringen på strak arm, men henviser heller til denne lille innføringen:
http://drift.ux.his.no/blekker/unix-labb/node9.html