På bakgrunn av tilbakemelding vi fikk på pressemeldingen om
stavekontrollen som gikk ut i forrige uke, tok Axel kontakt med
instituttleder ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier,
Hanne Gram Simonsen, og spurte om det stemte at Norsk Ordbank nå var
GPL-lisensiert. I dag fikk Axel Bojer, Håvard Korsvoll og meg epost
fra Hanne Gram Simonsen der hun bekrefter at Norsk Ordbank har
GPL-lisens. Hurra! Vi vet foreløpig ingen detaljer.
Lars Nygaard var den som tipset oss om GPL-lisensieringen, og han
sendte også med en gammel liste med bokmålsord fra ordbanken. Denne
listen har jeg nå sjekket inn i CVS som ordbank.nb. Den viser at vi
har et visst overlapp med ordbanken. Ca. 1/3 av ordene er felles, og
ca. 1/3 er kun i fila fra ordbanken, og ca. 1/3 er kun i vår ordliste.
De som har lyst til å titte på ordene kan hente fra CVS.
Jeg tror dette fortjener en ny pressemelding, da det er et veldig
langt skritt for den frie stavekontrollen!
Vennlig hilsen,
--
Petter Reinholdtsen