On Mon, 2003-01-20 at 19:31, Øyvind Sæther wrote:
> > Mange gjør aldri noe med innstillingene i nettleseren, og
> > da står det som regel "en" i Accept-Language; engelsk.
>
> Ja. Hvis du installerer Hvasomhelst, og ikke velger språk, så får man som
> regel Engelsk. Konqueror gav meg Norsk uten å ha valgt noe annet en Norsk
> språk i KDE. Mozilla og Galeon gav meg norsk spårk, fordi jeg selv har valgt
> det (jeg har også valgt hvilke nettsteder jeg foretrekker på Engelsk, når
> Norsk er tilgjengelig).
I Linux gjøres slike ting Riktig[tm] rett ut av boksen.
Windows-brukere er ikke like godt vant. Vi må regne med
at mange lesere sitter på en Windows-maskin, og mange av
dem foretrekker gjerne engelske utgaver av programvaren.
Vi må vise hensyn til brukere med mindre peiling, krøkkete
nettlesere og feilkonfigurerte OS-er. Ikke alle er admin
for maskin de bruker. (kontorer, nettcafeer, biblioteker)
> > Dette er ikke hva de fleste besøkende vil ha! (foreløpig)
>
> Jeg går ut i fra at du har holdt en spørreundersøkelse?
Nei. Man må kunne sette seg inn i sitt publikums ønsker
uten å dra en gallup. Den engelske forsiden er bare et
tynt ferniss; følger de linkene er det norsk, norsk og
atter norsk.
Content-negotiation er ikke godt nok innarbeidet til at
man kan stole blindt på det. Sidene må ha en godt synlig
link til den oversatte versjonen.
> Eller har noe annet å underbygge sludderet ditt med?
Se over ...
--
Herman Robak