Har slitt litt med å få til norske tegn i skallet/kommandolinja/konsollet
(Noen som forresten kan gi noen råd om forskjellene mellom de ulike navnene,
hvilke ord brukes for å sille mellom en kommandoline uten og med X?).
Dette som følger hadde jeg tenkt å få lagt ut til andres nytte på et vis.
Tilbakemeldinger mottas med takk!
mvh Axel
****** HVORDAN FÅ NORSKE TEGN I SKALLET: ******
OM DENNE BESKRIVELSEN:
Å få til norske tegn i terminalvinduer, konsoll, skall eller hva man nå kaller
det, er ikke så helt lett -med mindre man vet nøyaktig hva man skal gjøre, da
viser det seg at syv -7- små linjer er nok, plassert på rett sted (og uten
stavefeil!). Men dessverre var ingen av de kildene jeg hadde nøyaktige nok;
det manglet noe, eller sto feil der. Derfor lete jeg frem så mye jeg trengte
(og litt til :-) for å fornorske bash, ls og less, helst så lett som mulig,
uten å måtte installere flere programmer.
For å fornorske andre programmer tror jeg f.eks Danish-HOWTO skulle gjøre
susen, men jeg har ikke testet annet enn det som står her, det overlater jeg
til de som trenger det;-).
Skulle det være mangler eller feil i dette dokumentet, ikke nøl med å sende en
beskjed om det. Alle rettelser av feil er av det gode.
KORTVERSJON:
La bash-skallet bruke æøå:
Sett dette i ~/.inputrc eller /etc/inputrc:
set convert-meta off
set output-meta on
set meta-flag on
(Sistnevnte er synonymt med å skrive: set input-meta on)
La også less vise æøå:
Sett dette inn i ~/.profile eller i /etc/profile,
og i ~/.bashrc eller /etc/bash.bashrc:
export LESSCHARSET=latin1
La også ls vise æøå:
Sett dette inn i ~/.profile eller /etc/profile,
og i enten ~/.bashrc eller /etc/bash.bashrc:
alias ls='ls --show-control-chars'
For å la ls vise filer og kataloger i farger også, bruk isteden:
alias ls='ls --show-control-chars --color'
BEMERKNINGER:
** Bruker man innstillingsfilene i hjemmekatalogen (~/) så gjelder de bare for
den brukeren, innstillingsfilene i /etc gjelder for *alle*, og dermed også
for root, noe som absolutt er kjekt :-)
** Innstillinger i hjemmekatalogen overstyrer de generelle
systeminnstillingene. (Roots hjemmekatalog er /root).
** Det som ligger i .profile og ~/.profile leses bare inn når man logger inn i
skallet, det i /etc/bash.bashrc og ~/.bashrc leses bare når et (under-)skall
startes, f.eks når «wterm» eller «konsoll» startes under X, eller når du
logger deg inn som root med «su» i et innloggingsskall for en bruker.
Prøv å legge inn variablene for less og ls i bare /etc/profile og ikke i
/etc/bash-bashrc, og du vil forstå hva jeg mener!
** Jeg har tatt utgangspunkt i bash-skallet når jeg har skrevet dette, for
andre skall vil enkelte kommandoer (f.eks export=...) være anderledes. Men
det meste vil være likt og iallefall overførtbart.
** Dette er sjekket på Debian 3.0 med KDE 3.1.2 og windowmaker. Oppsettet og
filnavnene/filplasseringene kan være anderledes for andre
Linux-distribusjoner.
****** OVERSIKT OVER OPPSETTSFILENE FOR MILJØVARIABLER ******
OPPSETT FOR ALLE BRUKERNE PÅ SYSTEMET:
FILPLASSERING INNSTILLINGSVALG
/etc/inputrc Oppsett for biblioteket «readline» for alle brukere
/etc/profile Miljøvariabler for alle brukere for alle skall
/etc/environment Språkvalg for alle brukere;
Her settes miljøvariablene LANG og LANGUAGE til
LANG=no_NO og LANGUAGE=nb_NO:nn_NO:no_NO:no
Da åpnes f.eks OOo på norsk som standard
OPPSETT FOR EIEREN AV HJEMMEKATALOGEN (~/)
FILPLASSERING INNSTILLINGSVALG
~/.profile Miljøvariabler for hver enkelt bruker, alle skall
~/.bashrc Miljøvariabler for hver enkelt bruker, bash-skallet
~/.bash_profile Miljøvariabler for bash, 1. prioritet (hvis den finnes)
~/.bash_login Miljøvariabler for bash, 2.prioritet
Brukes hvis den finnes og ikke 1. prioriteten finnes
~/.profile Miljøvariabler for alle skall, 3. prioritet
Brukes hvis den finnes og ikke 1. eller 2. prioriteten finnes
~/.inputrc Oppsett for biblioteket «readline» for hver enkelt bruker
Kan gi æøå i bash, men ikke less og ls (se over)!
Disse ser ut til å bli laget automatisk som kopier av tilsvarende filer i ~/:
/etc/skel/.bashrc
/etc/skel/.inputrc
/etc/skel/.bash_profile
****** FEILSØKING: ******
** Opprett en fil som heter æøå-ÆØÅ, eller noe annet som bruker disse
bokstavene. Skriv inn «æøå ÆØÅ» i fila, gjerne med linjeskift melom om du
vil. Nå kan du lett se om de særnorske tegnene vises med less og ls ved å
vise denne fila, henholdsvis katalogen den står i.
** For å teste om en miljøvariabel fungerer som ønsket, skriv export
MILJØVARIABEL=verdi (Eksempel: export LANG=nb_NO). Disse variablene gjelder
bare for det terminalvinduet den settes i og forsvinner når vinduet lukkes
eller maskina skrus av.
** For å se hvilke miljøvariabler som er satt, skriv «set» eller «env» i
skallet («set» gir mest informasjon!).
** For å bruke innstillingene fra bare en bestemt fil, kjør «. 'sti/filnavn'»,
f.eks vil kommandoen «. .profile» lese inn innstillingene i «.profile» på
nytt. (Husk mellomrom mellom «.» og «sti/filnavn»!)
** Det er forskjell på om du starter et skall i X (altså f.eks i KDE) og om du
starter et innloggingsskall. Skall som startes i X leser ikke
oppstartsinformasjonen for innloggingsskall. For å teste at innlogginsskallet
er satt opp rett kan man:
Metode 1:
Skriv bash -l i et skall. Bash vil da lese inn oppstartsoppsettet for
innloggingsskall, den bruker da også alle eventuelle endringer. Du starter
med dette et underskall i skallet. «exit» fører deg tilbake til
foreldre-skallet, altså et skall med forrige oppsett.
Metode 2:
I KDE eller en annen vindusbehandler: trykk ctrl+alt+F1 (eller F2, F3... tom
F6). Logg inn der (både som root og som bruker) og se om oppsettet stemmer.
Trykk ctrl+alt+F7 og du er tilbake i vindusbehandleren.
****** KILDER: ******
Danish-HOWTO
Norwegian-HOWTO
Linux in a nutshell, 3rd Edition, O'Reilly forlag aug 2000
«info ls» (under «formatting the file names» og «general output formating»,
nederst).
«man bash»
«man readline»
Av Axel Bojer, laget 29.6.03.