Hei!
Jeg har kommet over "exclusive access" under oversetting av OpenOffice. Det dreier seg om arbeid i regneark utenfor delt modus.
Jeg har funnet flere forekomster av "alenetilgang" på Google, blant annet i forbindelse med lagring av utformingsendringer i Microsoft Access-databaser.
Hvis ingen har innvendinger mot dette, legger vi inn dette i fellesordlista for bokmål.
Sverre Våbenø