[Axel Bojer]
- Når man finner en feil i noe man allerede har sendt inn håper jeg det
holder å sende de ordene man retter igjen i rettet stand, altså kutter ut de som ble rett, og at automatikken ser av datoen hvilken som er rett? Jeg har gjort det noen ganger.
Vet ikke, men antar en må sende inn en negativ oppføring for å markere at en mener ordet er feil.
- Hvor streng er reglene til «synonymer»? I praksis er jo ingen ord
synonyme, så jeg antar det er ment ord som gir en antydning av på hvilken måte ordet skal forstås, slik dokpro.uio.no sine oppslag i bokmåls-/nynorskordboka gjør? Foreslår forøvrig å sette opp alternative bøyningsformer under synonymer, f.eks: fauk og føk, boka og boken.
Min ide for det feltet er å bruke den til å mate thesaurus-biten av OOo, og at det derfor bør inneholde ord med omtrent samme betydning som oppslagsordet. Beskrivelse bør vel legges i feltet DESCRIPTION, så SYNONYM bør dermed brukes til å oppgi ord med samme betydning. Jeg vil jo påstå at det i praksis finnes synonymer, f.eks. er jo sykkel og tohjuling, og magasin og hefte synonyme ord.
- Hva med flertydige ord? Skal man lage en oppføring for hver av
betydningene, eller slå dem sammen?
Jeg har sendt inn flere oppføringer for ord med flere betydninger. Jeg fikk tilsendt 'finere', som jo både er et verb og et adjektiv, og sendte inn begge betydningene.
a) F.eks «helliget» Fra bokmålsordboka på nett:
hellige v1 1 holde hellig h-t vorde ditt navn (Matt 6,9, gl oversettelse, nå: la ditt navn holdes hellig) 2 gjøre hellig jeg er Herren som h-r Israel (Esek 37,28) / rettferdiggjøre hensikten h-r middelet 3 vie til en kirke h-t jomfru Maria
1 -> perfektum partisipp(?) 2 -> preteritum 3 -> perfektum partisipp
(Se også: http://no.wikipedia.org/wiki/Verb)
Mitt forslag:
WORD: helliget STATUS: + CLASS: Substantiv CONJUGATION: perfektum partisipp / preteritum (...)
Er ikke helliget et verb, ikke et substantiv? Jeg skulle gjerne hatt mer info på URL:http://no.speling.org./filformat.html om hvilke conjugation som bør brukes til hvilke klasser, og mer språknøytrale og konsise klassenavn. F.eks. har jeg hittill fyllt inn "Substantiv (namneord)" som klasse, mens jeg har lurt på om det ikke i stedet bare burde stå "Substantiv".
- Ser postene jeg sender kan slå sammen ulike linjer til en, har det
noe å si?
Hva mener du her?
- Kan vi legge inn datoen som en del av emnefeltet, altså ikke bare:
[ORDSJEKK] Bokmålsord til korrekturlesing men f.eks: [ORDSJEKK] Bokmålsord til korrekturlesing 17.12.05 Det gjør det lettere å finne fram i dem :-)
Hvis det skal inn dato, så vil jeg heller ha 2005-12-17 som datoformat.
Ellers så er det bare a oppdatere websidene på alioth med mer og klarere informasjon. :)