fredag 22. april 2005, 16:01, skrev Herman Robak:
On Fri, 2005-04-22 at 15:41, Axel Bojer wrote:
Ser at wireframe er oversatt med «Kantlinjer». Utifra http://www.grokdotcom.com/samplewireframe.htm http://www.grokdotcom.com/wireframing.htm
ser det ut til at «mal» er mer passende, eller har noen andre forslag?
Det var noen sære betydninger av «wireframe» du hadde funnet lenker til. Wireframe brukes hovedsaklig om 3D-grafikk der overflatene mangler, og bare kantlinjene vises.
De lå nesten øverst i Google; det beviser vel bare at Google også har sine begrensninger ;-)
Wireframe-visning brukes i CAD-programmer for å vise en modell som en teknisk tegning, uten skygge- legging og andre fotorealistiske elementer. Før brukte man wireframe mer fordi man ikke hadde raske nok maskiner til å tegne skyggelagte over- flater i sanntid. Etter at 3D-akselleratorene kom på 90-tallet ble wireframe ikke lenger nødvendig for hastighetens skyld, men trengs fortsatt når man finjusterer 3D-modeller i Blender, 3D-studio, Maya (etc.)
(...)
Ok, da legger jeg inn Wireframe = (bare vis) kantlinjer (om 3D-grafikk) og dropper dette med malene.
-Axel