Jeg tror det er på tide med et nytt IRC-møte i stavekontrollprosjektet, for å gjøre opp status og se hvor vi går videre. Noen som er enig?
Korrekturlesingen av bokmålsord går sin gang, mens korrekturen av nynorskord ser ut til å ha stoppet opp. Vi bør antagelig rekruttere flere folk til nynorskdelen, i tillegg til at det fortsatt trengs flere folk til bokmålsdelen. Jeg mistenker at det hadde vært enklere å få hjelp hvis korrekturen kunne gjøres via web.
Jeg har lagt inn en god del nye ord fra no.speling.org i datafila som fortsatt brukes til stavekontrollen, men det er en del ord som er godkjent av minst en korrekturleser som jeg er i tvil om bør godkjennes. Jeg vil gjerne ha kommentarer på disse. Listene med ord lager jeg ved å kjøre 'make speling-new.nb speling-new.nn' i kildekoden i CVS.
Bokmålsord godkjent 2 ganger
driftshuset dyreelskere feriebilen husbilen idrettsskyttere jemtlending kammermusikkarrangementet kringkastingsnettene *mave militærdrakt nedrustningsmeldinga *nyresten omrokkeringene pengesjefen prisreduserte reisebilen sugekamrene tv-stasjoner ull-lue verdenssystemet ødsleriet
Nynorskord godkjent 2 ganger
Kyrksæter Vikingskip forbruks=baserte fåre gåv håns jante kjøpmanns meterbylgja meterbylgje nåle Åm Års Ås Åsen Øks Øre Øst Østfold Øver Øy Øyde
Det er en skrivefeil i nynorsklista (forbruks=baserte), og en rekke ord som jeg mistenker ikke skal være egennavn (med stor forbokstav), men vanlige ord. Har ikke god nok peiling på nynorsk til å vurdere de andre.
For bokmålsordene er jeg i tvil om endel disse sammensetningene skal være med i stavekontrollen eller ikke. I tillegg er det i dag ikke mulig å legge inn ord med bindestrek, slik at disse må droppes. De to ordene merket '*' finnes i stavekontrolldatafilen markert som konservativt språk, og er ord som ikke er aktivisert i den normale stavekontrollen. Jeg er også litt usikker når det gjelder a-endingen, om den er akseptert bokmål eller ikke.
Uansett, hvilke av disse ordene bør jeg legge inn i stavekontrollen. Foreløbig er som dere forstår prosessen som flytter ord fra no.speling.org til selve stavekontrollen manuell.
Jeg snakket forøvrig med Gisle Hannemyr på fredag, og han hadde sett litt på AFF-filene for å tilpasse dem dagens bruk. Jeg ba ham sjekke no.speling.org og nevnte at vi gjerne tok imot patcher. Jeg antar det er på tide at noen setter seg inn i AFF-opplegget for å kunne vedlikeholde det.
Vennlig hilsen,