* Keld Jørn Simonsen keld@dkuug.dk [030407 10:54]:
Jeg mener dette er feil. Språkrådet hevder at mellomrom brukes som skilletegn mellom grupper av tre siffer (Kilde URL:http://www.sprakrad.no/tall.htm), og jeg har ellers sett punktum brukt som skilletegn. Det er i alle fall helt sikkert at norsk grupperer sifrene tre og tre. Det hadde vært fint om Språkrådet og Norsk Standardiseringsforbund/Norsk Teknologi Senter kunne bli enige om hvordan dette skal være på norsk.
Jeg er for øvrig overbevist om at tall og beløp skal ha samme gruppering og skilletegn.
Problemet er når du skal innlese tallene igjen. Så er det ofte et problem hvis det finnes tusinadskiller i tallene. Tenk på en større utskrift med en masse tal. I vanlige utskrifter med en mengde tal f.eks i vitenskapelige beregninger vil man nok ikke ha tusindadskiller.
Tusenskilletegn brukes jo først og fremst for presentasjon, og jeg vil påstå at i en vanlig utskrift med en mengde tall er det desto større behov for tusenskilletegn. Innlesing av tallene (maskinelt) bør selvsagt gjøres fra en datafil, ikke en presentasjonsfil. Det er ellers relativt enkelt å lese inn tall ut ifra et hvilket som helst locale vha localeconv dersom dette skulle være nødvendig.
Det er ellers interessant å se at språkrådet har valgt mellomrom som tusenskilletegn, mens f.eks. bankvesenet ser ut til å være ganske standardisert på punktum som skilletegn (både i beløp og i kontonummer (her er det dog ikke snakk om tusenskilletegn)).
Eivind