fredag 25. oktober 2002, 13:00, skrev Harald Thingelstad : | On Fri, 2002-10-25 at 12:23, Roy Sigurd Karlsbakk wrote: | > hei | > | > skal vi bygge våre egne kjerner, eller ble det bare en idé? | > jeg kan ta på meg ansvaret for å vedlikeholde dette | | Jeg tror dat kan være en ide å få til. Det løser en del problemer som | man ellers må arbeide mye å komme rundt, så det er godt mulig at det er | både verdt det og arbeidsbesparende i lengden. | Men det er ikke sikkert, det er noe vi må finne ut. | Jeg tror heller ikke en egen versjon av kjernen er noe som blir lagt inn | med en gang. | Men å lage en alternativ kjerne som kan prøves ut, legge til noen pakker | og se hvordan det går som et sideprosjekt kan gå aldeles utmerket. | Det er noe som ikke er helt klart med en gang, om man skal ha med eller | ikke, og jeg ser ikke helt at vi skal forstyrre det andre | utviklingsarbeidet fordi vi skal prøve ut noe. | Så det er bare å sette i gang. | | Ting jeg har funnet ut så langt: | Konfigurasjonsfila for kjernebyggingen legges i /boot/katalogen når du | installerer en standardkjerne. | Last denne inn når du starter konfigurasjonen av kjernepakken du har | lastet med, og endre der det måtte være riktig. | | * Det er en del moduler for gammel maskinvare som kan fjernes. Som | XT-disker, MCA-buss osv. men det meste er like greit å beholde. | * Kjernen kan kompileres for 586-arkitektur når man først er i gang.
Med fare for at jeg ikke forstår dette helt: skal ikke skolelinux ofte brukes på 486 maskiner? Eller er dette uavhengig av de tynne klientene?
Axel
| * Standardkjernen er ikke satt opp for SMP. Skal vi lage en utgave med | og en uten SMP? | * osv. | | Det er viktig å få med seg initrd i kjernepakken.En begynnelse er å | sette --initrd som parameter til make-kpkg. | Få også til fornuftig versjonering og navn på pakkene . Sjekk man | make-kpkg for hva som kan settes. | | Når vi har fått til noe her kan vi muligens prøve å legge til | ALSA-patchen. Vil dette hjelpe på problemene vi har med lyddrivere? | | Harald