Til ordsmia: Vi har prøvd å komme frem til ord som tydelig gir uttrykk for skillet mellom «text editor» og «word processor». Her kommer mittt sammendrag med sitater fra debatten: (Kort oppsummering av forslagene til slutt). Dette knytter an til tidligere diskusjoner i ordsmia, men tror ikke dette skillet var oppe til debatt :-)
Axel Bojer skrev: Jeg mener de tre ordene «tekstbehandler», «tekstbehandlingsprogram» og «skriveprogram i vanlig bruk er synonyme, og vi bør i stor grad støtte oss til faktisk bruk (selv om vi iblant har valgt å finne på ord der ingen norsk variant fantes, men her gir vi en ny -avgrenset- mening til et eksisterende norsk ord. Vet ikke hvor lurt det er. Har vi gjort det før?).
Hans F. Nordhaug" skrev: Jeg synes også skillet mellom Text Editor og Word Processor er viktig, men for folk som ikke programmerer er skillet uklart. Dette kommer også frem av følgende fra "The Free On-line Dictionary of Computing":
text editor
<tool, text> A utility program for creating and modifying {text files}. This differs from a {word processor} in that the word processors often embed special control codes or {escape sequences} in the file to control formatting.
word processor
<text, tool> A program used to create and print (chiefly textual) documents that might otherwise be prepared on a typewriter. The key advantage of word processor is its ability to make changes easily, such as correcting spelling, changing margins, or adding, deleting, and relocating entire blocks of text. Once created, the document can be printed quickly and accurately and saved for later modifications.
Today most popular word processors, such as {Microsoft Word}, offer a much greater range of facilities than the first such programs.
Axel Bojer skrev: ordet enkel/avansert viser ikke til programmet som sådan, men hvordan teksten behandles, altså «enkel/avansert tekstformatering». Er klar over at dette kan misforstås, så om noen har et bedre forslag, så kom med det :-)
Herman Robak skrev: Ville «ren tekstbehandler» versus «grafisk tekstbehandler» gi noe særlig mening? Det vil kanskje gi de rette assosiasjonene. (Ren tekst: kun saklig tekst uten fjas. For dem som kan skrive. Grafisk tekst: tekst med farger og bilder, og ikoner å klikke på)
Gaute Hvoslef Kvalnes skrev: «Tekstbehandlar» er eit etablert og velfungerande ord, så eg veit ikkje om det er så lurt å dytta «text editor» inn i dette omgrepet. Eg hellar til at det skiljet me har hatt mellom «tekstbehandlar» og «skriveprogram» er det mest tenlege. Då kan ein heller seia det slik at ein tekstbehandlar er eit avansert skriveprogram (fordi tekstbehandlaren opnar for tekstformatering, dokumentstruktur, osv.)
OPPSUMMERING: 1. «tekstbehandlar» = word processor, «skriveprogram» = text editor 2. «enkel/avansert tekstformatering» 3. «ren tekstbehandler» versus «grafisk tekstbehandler» 4??
Vi var ikke helt fornøyd (eller enige) om noen av disse, men kanskje de vyrde språksmedene har bedre forslag?
Mvh Axel Bojer