[Håkon Løvdal]
Dersom man skal sortere aa som å vil det være unaturlig å ikke også sortere oe som ø og ae som æ. Jeg håper alle innser hvor hinsides feil det vil være.
Jeg forstår at dette er et retorisk poeng, men det blir ikke bedre av dette. De norske telefonkatalogene har sortert 'aa' som 'å' i mange år (når det representerer lyden å), og en kan dermed regne med at store deler av den norske befolkning forventer slik sortering. Jeg er sikker på at det samme gjelder leksikon og ordbøker, men finner ingen gode kilder til dette her. Det samme gjelder ikke 'oe' og 'ae', som aldri har blitt sortert sammen med 'ø' og 'æ' hverken i telefonkatalogene eller andre steder. :)
Jeg antar spørsmålet vil være hva som gir minst overraskelser, og der er det åpenbart at vi har ulikt syn på saken. :)
Vennlig hilsen,