On Fri, 7 Jun 2002, Axel Bojer wrote:
Kanskje er dette et lite problem ( isåfall sikkert lett å besvare) men jeg strever med kombatilitet på innrykksformatering mellom all slags ulike både Linux og windows program. Problemet? Innrykkene (laget med innrykkstaten til venstre på tastaturet) viser innrykk med ulik lengde alle sammen!
Fordi det du kaller innrykk ikke er innrykk, men tabulatortegnet. Et tabulatortegn betyr det samme på datamaskinen som det gjør på en skrivemaskin: «Hopp til neste tabulatorstopp!» Hvor tett disse sitter, er opptil programmereren (eller brukeren) å bestemme. Det er vanlig å ha tabulatorstopp for hver åttende tegnposisjon, men det er ikke egentlig noen standard.
Ikke engang abiword og textview, (eller for den saks skyld gxedit som jeg brukte før) viser dette likt. Hvor ligger problemet? Kan det løses?
Ved å ikke basere seg på at tabulatorstopper står like tett, og bruke noe annet som kolonneskille. Dette utelukker stort sett rå tekst, hvis man ønsker ryddig formatering. Man kan bruke kommaseparerte verdier (eventuelt verdier adskilt med étt og bare étt tabulatortegn), og et regneark. Eller bruke tabeller i HTML.
Foreløpig har jeg rettet på det for hånd, men det er meningsløst å måtte starte forfra igjen og igjen... Kanskje man kunne gjøre en html side av det, men jeg kan ikke se at det løser problemet (for da må vel alt skrives om...)
Ikke manuelt! Se under...
Har noen en enklere løsning?
Jepp! Erstatte forekomster av én eller flere tabulatorer med <td>, og lage en HTML-tabell av det. Selv tabellkroppen konverterte jeg med dette Perl-scriptet:
#!/usr/bin/perl
open (HANDLE, "barelisten.txt");
while (<HANDLE>) { s/\t+/<td>/; print " <tr><td>$_ </tr>\n"; }
"barelisten.txt" var selve listen, uten kommentarer og signatur.
Jeg brakk om kommentarer og annen brødtekst til vettug linjelengde og la på litt spartansk markup.
Resulatet kan sees på http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html
En håndfull steder har det ikke fungert. De synes med en gang og kan lett rettes manuelt.