Petter Reinholdtsen skrev:
Jeg har tenkt å skrive et innlegg til avisene der jeg oppfordrer regjeringen til å frigjøre orddatabasen til dokpro, slik at den kan brukes til å forbedre den fritt tilgjengelige stavekontrollen. Hvilke punker bør jeg ha med?
Jeg oppfordrer alle andre til å også skrive innlegg om dette, slik at det får større oppmerksomhet i opunionen. De færreste erklar over at dette er et problem.
Her er mine strekpunkter så langt.
- dokumentasjonsprosjektet sitter på orddatabasen
- begrenset websøk finnes allerede
- fritt tilgjengelige stavekontroll
- brukes av Skolelinux, OpenOffice.org, FireFix, Thunderbird, Mac OSX
- 12 stykker korrekturleser på dugnad
- Ferdig med 6000 ord, 750000 ord igjen
- frigjør databasen
- liste med korrekt stavede ord på web
- fjern bruksbegrensningene på websøket
- legg info om ordklasse og bøyningsinformasjon på web
Vennlig hilsen,
Er enig i alt dette. Men etter å ha vært i møte med språkrådet (og flere andre aktører) om saken, så var så vidt jeg forsto konklusjonen at dette var ønsket. Vet ikke hvor offisielt dette er ... Men de har altså litt ulike grunner for de ulike punktene du påpeker. Håper de kan gi et offisielt svar på det :-) Mulig de da kan fortelle hvor denne saken står nå. Jeg skrev et referat fra møtet som ligger i e-postarkivet: https://lister.ping.uio.no/pipermail/lister.ping.uio.no/i18n-no/2006-April/0... https://lister.ping.uio.no/pipermail/lister.ping.uio.no/i18n-no/2006-June/00... http://wiki.debian.org/SpellNorwegian/PresentasjonSpr%c3%a5kr%c3%a5d
(Vi burde forøvrig hatt ett nytt irc-møte med status og veien videre. Er det stemning for det?)
Men litt purring på saken skader sikkert ikke. Minimum burde være oppheving av sperren de har på antall søk som er mulig per minutt slik at man kan sjekke ord vha. skripting. Dette vil i praksis si en frigivelse, skjønt ord ikke har opphavsrett (unntatt produktnavn, men det glemmer vi her), bare en bestemt bruk av dem. Dermed burde dette være mulig allerede nå selv om den fullstendige frigivelsen tar byråkratisk mye tid :-/
Noe om at dette er statlig («skattebetalernes penger» :-)) og dermed burde frigis alle, norsk språk burde ikke være forbeholdt de med penger, spesialavtaler e.l. med gis ut gratis til alle, særlig når det altså er offentlige midler som er blitt brukt.
Mvh Axel