[Erik Haugan]
I dette tilfellet hadde eg ikkje vore i tvil, det må vera menings=løsheter som er fasit.
Enig.
Det hadde vore kjekt og fått ei avklåring her. Til det siste spørsmålet trur eg svaret er ja, men kva med til dømes "mirakelkrosstoget" som eg fekk i dag? (Kva er forresten sjansen for at nokon nokon gong skal skriva dette ordet igjen?) Skal det delast i forlekk og etterlekk slik: mirakel=krosstoget, eller skal samansetjinga av etterlekken òg markerast slik: mirakel=kross=toget? Og kva med slike sære ting som grape=frukt, skal samansetjinga markerast der?
Hvis jeg har forstått det riktig, så bruker programmet som bygger stavekontrolldatabasen informasjon om ordskille til å se hvor stor del av ordet som skal tas med når den forsøker å finne bøyningsmønstre når mange ord samenlignes. Derfor er det viktigst at det siste ordet i et sammesatt ord kan skilles ut. Dvs. at for mirakelkrosstoget er det viktig å markere ut 'toget' som eget ord. Det er antagelig en fordel å markere ut de andre delene for å kunne se om alle orddelene finnes fra før i databasen, men jeg tror ikke det er noe automatikk som gjør dette i dag.
Jeg anbefaler derfor å markere sammensetninger slik: 'mirakel=kross=toget' og 'grape=frukt'. Når det gjelder hvor ofte ordene brukes, dvs. ordfrekvens, så har vi tilgang til endel kilder for slik informasjon, og den brukes til å utelukke sjeldne ord fra de ordene som blir med i selve stavekontrollen. Det er dermed ikke noe problem om sjeldne ord blir godkjent og lagt i orddatabasen, og dere trenger derfor ikke tenke på om andre noensinne kommer til skrive ordet igjen, men kun på om det er korrekt stavet. :)