torsdag 24. juni 2004, 16:40, skrev Leiv Hellebø:
Den dagen vi får ordlister med meir grammatisk informasjon, vil vi ha betre føresetnadar for å lage ein smartare samansetjingsmodul.
I en e-post for en uke siden fortalte Petter Reinholdsen at hele 4 personer ønsket å bidra til gi en riktig ramme rundt arbeidet med å forbedre stavekontrollen som brukes sammen med fri programvare. Det har kommet positive signaler at OOo-folka ønsker en bedre stavekontroll. Min bekymring er hva som kommer til å skje når 20 personer engasjerer seg, og lurer på hva de kan bidra med. Derfor har jeg spurt om ikke Leiv Hellebø kan grave fram nye behov og de mangler som er knyttet til dagens løsning.
Mitt og ditt forslag var at man burde begynne på denne jobben. Selve ordene i ordbøkene hadde relativt sett høy kvalitet leste jeg i en tidligere e-post.
Det er riktig som Gaute skriver at dette er en større oppgave. Er vi mange nok, blir det mindre arbeide på hver enkelt. For å få dette til krever det rekruttering av flere oversettere og nye bidragsytere. Et eksempel på veksten som har vært i oversetting i det siste er at GNOME 2.6 er oversatt til nynorsk og bokmål. Derfor tror jeg vi kan få til mer om vi:
1. Rekrutterer og inkluderer flere oversettere og språkinteresserte på våre utviklersamlinger. Jeg har hatt noe kontakt med oversetterne av GNOME, men ikke nok. De er sikkert like mye opptatt av dette som oss.
2. Får igang fadderordningen hvor lærere hjelper lærere igang med bruk av Skolelinux på nye skoler. Ønsket er at flere lærere engasjerer seg i dette arbeidet, både i forhold til kvantitet og kvaliteten på arbeidet med oversetting.
For å få dette til må vi sette noen gode mål for hvor vi vil. Litt på samme måte som Gaute satte igang med en målsetning om å få tilgang til nynorske dataprogram. Vi må også sikre oss klarhet i hva arbeidet går ut på. Leiv Hellebø har hovedfag innen feltet med elektroniske ordbøker. Har jeg forstått han rett har han en lingvistisk-datateknisk bakgrunn. Han er rett man på rett sted for å si slik.
Gjennom dette forarbeidet tror jeg vi enklere kan rekruttere nye bidragsytere :-)
mvh Knut