On 10/06/10 19:57, Egil Hansen wrote:
Jeg oversetter gruppevaren Group-Office til norsk bokmål.
Har kalt språkfilene nb.* og dette fungerer fint når brukeren benytter Firefox. Da presenterer Group-Office brukeren for norsk bokmål.
Når brukeren kjører IE får han derimot servert engelsk....
Regner med at årsaken er måten de to nettleserne presenterer seg på:
Firefox gjør det slik:
HTTP_ACCEPT_LANGUAGE: nb,no;q=0.8,nn;q=0.6,en-us;q=0.4,en;q=0.2
Jeg antar at dette betyr at Firefox helst vil ha nettsiden på bokmål, deretter på "no", og som tredje alternativ nynorsk.
IE derimot presenterer seg slik:
HTTP_ACCEPT_LANGUAGE: no
Hvorfor gjør nettleserne dette forskjellig? Og hvilken "språkkode" er riktig? Og hva står "no" for?
(no)rwegian. MSIE finnes vel også kun på en av de norske målformene?
Mange spørsmål - men sikkert flere som kan forklare litt om dette her inne?
Dette er vel en av grunnene til at nettsteder må tilpasse kode fordi MSIE alltid har vært Defective By Design. Kan også ActiveX spille inn rolle her? Du kjenner sikkert til hvordan programtillegg som Adobe Flash Player har egne bygg for MSIE og Netscape-kompatible nettlesere? Ta en titt på om noe av dette stemmer.
Egil.
Olav