On 10.06.2010 19:57, Egil Hansen wrote:
Jeg oversetter gruppevaren Group-Office til norsk bokmål.
Har kalt språkfilene nb.* og dette fungerer fint når brukeren benytter Firefox. Da presenterer Group-Office brukeren for norsk bokmål.
Når brukeren kjører IE får han derimot servert engelsk....
Regner med at årsaken er måten de to nettleserne presenterer seg på:
Firefox gjør det slik:
|HTTP_ACCEPT_LANGUAGE: nb,no;q=0.8,nn;q=0.6,en-us;q=0.4,en;q=0.2|
Jeg antar at dette betyr at Firefox helst vil ha nettsiden på bokmål, deretter på "no", og som tredje alternativ nynorsk.
IE derimot presenterer seg slik:
HTTP_ACCEPT_LANGUAGE: no
Hvorfor gjør nettleserne dette forskjellig? Og hvilken "språkkode" er riktig? Og hva står "no" for?
Hmm, jeg sendte visst denne med feil avsenderadresse. Kan ikke se at den dukket opp på lista. Om den ble sendt til lista to ganger, beklager jeg.
De riktige språkkodene for bokmål er «nb» eller «nob» (tre tegn er egentlig en noe nyere standard). For nynorsk er det «nn» eller «nno». «no» og «nor» betyr bare norsk generelt. Disse er ført opp som makrospråk(koder) i ISO 639. http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_639:n#nor Det er stort sett bare gamle programmer og systemer som bruker «no», men Microsoft er litt duste. Windows i seg selv bruker «no» istedenfor «nb», så når jeg har lagd programmer, har jeg lagd tabeller over makrokoder. Det letteste å gjøre er kanskje å lage en symlink, slik at no linker til nb-filene. På den måten får du støtte for begge kodene.
Vh. Sigmund Hansen