Mener bestemt vi har diskutert dette emnet før, men for å gjenta:
En CDROM er ikke en lagringsenhet (den kan ikke brukes for lagring, den er ikke skrivbar). Var det ikke noen som foreslo «lagerenhet»? Evt. «dataenhet» kanskje?
Ja, en CD-spiller kaller jeg dette bestandig (utfra samme tankegang som over: sammenhengen gjør det klart at dette ikke er cd-spilleren på stereoanlegget ditt, all den tid man jobber med en datamaskin når man leser en slik melding), men «drive» kan vel bety dette også. Men jeg vil forsvare bruken av «lagringsenhet» da dette ikke nødvendigvis betyr at man *selv* har lagret dette, men *noen* må ha lagret (og i våre dager er trenden at de fleste cd-spillere også er cd-brennere, men ikke på eldre maskiner selvsagt). Også en cd er en lagringsenhet. Men «Lagerenhet» er ikke helt dumt, vi kan kanskje ta en kompriss og skrive opp begge to?
Lagerenhet: enhet for lager (substantivet) Lagringsenhet: enhet for lagring (verbet), som indirekte betyr at brukeren kan lagre der.
Kan ikke unnlate å ta med ,,lagerenhet'' etter mitt syn.
/ sigurd