Eivind Tagseths epost-adresse bouncer med en melding om at han ikke jobber for EDB Fellesdata lenger, så jeg sender svaret hit:
---------- Forwarded message ---------- Date: Mon, 15 Jul 2002 21:06:57 +0200 (MET DST) From: Herman Robak hermanr@ifi.uio.no To: Eivind Tagseth eivind.tagseth@edb.com Subject: Re: [i18n-no] Forslag til endringar i fellesordlista
On Mon, 15 Jul 2002, Eivind Tagseth wrote:
- Herman Robak hermanr@student.matnat.uio.no [020715 18:12]:
<tr> <td>cluster</td>
<td>klynge </td>
<td>sektorgruppe </td> </tr>Oj, den var ny. Er dette et utbredt/vedtatt uttrykk?
Tvert om; den er gammel! Det har med lavnivåformatering å gjøre, og jeg har en fornemmelse av at betegnelsen er mindre aktuell nå enn i DOS-tiden.
Ah... vi snakker om harddisker?
Ja, og disketter.
Men cluster finnes jo i så mange andre sammenhenger, det ville jo vært dumt om noen ved et uhell skrev om en beowulf-sektorgruppe!
Det er klynger med maskiner som er den hyppigst brukte betydningen i Linux-sammenheng. Jeg tror ikke brukerne trenger vite noe som helst om sektorgrupper på diskene lenger. Enten takler programmene det for dem, eller så er disken ødelagt. For å si det kort: Hvis du ikke vet hva clusters (sektorgrupper, altså) er, vil du neppe gjøre noe med dem!