Petter Reinholdtsen skrev:
[Håvard Korsvoll]
Jepp, det er eg einig i. Vi må blåse litt liv i prosjektet igjen. Skal vi prøve i løpet av veka. Eg kan alle dagar utan mellom 19.30 og 21.30 på onsdag.
Denne uka blir litt hektisk for meg. Hva med søndag 4. februar?
Eg mistenkjer at det er like vanskeleg å rekruttere folk til ei web-løysing. Så eg veit ikkje om det er verdt innsatsen.
Vanskelig å vite før vi har forsøkt. :) Det må dog lages av noen andre, da jeg allerede har for mange prosjekter jeg forsøker å rekke over. :)
Det stemmer at det er lite aktivitet på nynorsksida. Eg for min del merkar at eg er lite motivert til å jobbe med det. Grunnen er jo at eg synes det er fånyttes å jobbe med noko som eigentleg burde vere tilgjengeleg. Men det er jo ikkje noko orsaking, sidan det er jobben vi gjer som kan presse fram den løysinga vi håpar på.
Ja. Jeg tror dog at vår innsats vil kunne spore opp noen nye ord som ikke finnes i den offisielle orddatabasen, så jeg tror det vil være en gevinst med det vi har gjort selv om det viser seg at vi får tilgang til EDDs database i morgen.
Og ingenting tyder på at det skjer noe slikt i morgen, og vi trenger en bra stavekontroll nå, ikke en gang i framtiden. :)
Det er sant, og den vi har er lastet ned 4402 ganger nå (22.1. kl 09:46) http://alioth.debian.org/frs/?group_id=30577 Dessuten er den med i OOos stavekontroll, sikkert i KDE og gnome også, så det er ikke slik at arbeidet ikke kaster av seg, bare en oppdatering av denne ordlista til 2005-rettingene ville gjort den et godt hakk nyttigere (et arbeide vi startet på på nb, men som foreløpig må pga. andre oppgaver. Det bør ikke være en kjempejobb, dog og jeg regner med å få gjort det innen altfor lenge).
Når det gjelder nye ord er jeg litt mer i tvil. Med en frekvensordliste (tildels kan jo også Google anses som en dårlig utgave av en slik, i mangel av annet. Se ellers forrige e-post :-) kan vi selvsagt klassifisere nye funn, men de bør isåfall markeres på et vis hvis de ikke finnes i bokmålsordboka og ikke er sammensetninger av andre godkjente ord, ellers blir vi vårt eget lille språkråd og det er jeg skeptisk til :-) Den offisielle ordlista bør være et verktøy som orienterer om godkjent norsk språkbruk, nye ord og varianter bør kanskje ikke passe inn der men ev. i en tilleggsordliste? Isåfall er jeg med, for da vil man ikke få inntrykk av at de ordene vi legger til er normerte :-)
Vet ikke hvor vanskelig det er, men også generelt tror jeg en oppdeling av ordlista kan være nyttig, f.eks en egen navneordliste eller en egen liste med dataord. Ulempe: Vanskeligere for folk flest å få med seg alle ordene hvis de vil ha dem. Fordel: Gir ikke folk flest mange ord de neppe vil bruke (og det vil føre til at feilstavinger som «tilfeldigvis» tilsvarer et sært navn eller en sær vitenskapelig betegnelse e.l. ikke blir markert). Men når det gjelder nye ord (se over), så er dette rett framgangsmåte mener jeg :-)
Mvh Axel