[Axel Bojer]
Er enig i alt dette. Men etter å ha vært i møte med språkrådet (og flere andre aktører) om saken, så var så vidt jeg forsto konklusjonen at dette var ønsket. Vet ikke hvor offisielt dette er ... Men de har altså litt ulike grunner for de ulike punktene du påpeker. Håper de kan gi et offisielt svar på det :-) Mulig de da kan fortelle hvor denne saken står nå.
Poenget med mitt debattinnlegg er å gjøre regjeringen og andre klar over at dette er et problem. Jeg snakked med folk i IKT-Norge på torsdag, og de kjente ikke til problemstillingen. Jeg tror nemlig saken må opp på departementsnivå for å få en løsning. Jeg tror de fleste er positive til å gi folket tilgang uten bruksbegrensinger, men så lenge det ikke er en løsning på finansieringsproblemet er det ikke sansynlig at det kommer endringer.
(Vi burde forøvrig hatt ett nytt irc-møte med status og veien videre. Er det stemning for det?)
Jeg tror det er lurt, spesielt på bakgrunn av av nynorsk-korrekturlesingen ser ut til å være stoppet opp.
Men litt purring på saken skader sikkert ikke. Minimum burde være oppheving av sperren de har på antall søk som er mulig per minutt slik at man kan sjekke ord vha. skripting. Dette vil i praksis si en frigivelse, skjønt ord ikke har opphavsrett (unntatt produktnavn, men det glemmer vi her), bare en bestemt bruk av dem.
Jeg tror du tar feil her. Katalogvernet i opphavsrettsloven vil beskytte databasen og hindre oss i å bruke den til automatisk korrekturlesing, selv om det ikke er tekniske sperrer som hindrer oss i å slå opp alle ordene vi har i vår database der.
Vennlig hilsen,