Laurdag 18 november 2006 09:46 skreiv Petter Reinholdtsen:
Jeg har tenkt å skrive et innlegg til avisene der jeg oppfordrer regjeringen til å frigjøre orddatabasen til dokpro, slik at den kan brukes til å forbedre den fritt tilgjengelige stavekontrollen. Hvilke punker bør jeg ha med?
Jeg oppfordrer alle andre til å også skrive innlegg om dette, slik at det får større oppmerksomhet i opunionen. De færreste erklar over at dette er et problem.
Her er mine strekpunkter så langt.
- dokumentasjonsprosjektet sitter på orddatabasen
- begrenset websøk finnes allerede
- fritt tilgjengelige stavekontroll
- brukes av Skolelinux, OpenOffice.org, FireFix, Thunderbird, Mac OSX
- 12 stykker korrekturleser på dugnad
- Ferdig med 6000 ord, 750000 ord igjen
- frigjør databasen
- liste med korrekt stavede ord på web
- fjern bruksbegrensningene på websøket
- legg info om ordklasse og bøyningsinformasjon på web
Vennlig hilsen,
Referer gjerne også frigjevinga av norske kartdata som eg meinar foregår no.
Mvh, Lars Ivar Igesund