2010/3/26 Petter Reinholdtsen pere@hungry.com:
Jeg har ikke fulgt dette temaet nøye, men har litt informasjon å bidra med likevel.
Skolelinux-miljøet skrev i 2007 en prosjektsøknad om midler til å lage bedre syntetisk stemmegenerering for norsk. Den søknaden er tilgjengelig fra URL:http://developer.skolelinux.no/brev/tekst-til-tale_friprog-FAD-20071113-v1.0.pdf
Den omtalte Henrik-stemmen i søknaden er siden dan gang så vidt jeg vet overtatt av universitetetene og Uninett, som vurderer hva de kan bruke den til. Et alternativ er å gi ut datagrunnalget med en fri lisens, men for at det skal være ekstra attraktivt trengs det noen som har en plan for hva de skal bruke datakilden til hvis den frigis. En god kontakt her er Walter M. Tveter ved USIT som har sett litt på saken fra Universitetet i Oslos side.
PS. Er det nokon som kjenner til ein passande wiki kor me kan dokumentere informasjon om taleteknologi for norsk?
wiki.skolelinux.no brude kunne brukes, eller en kan bruke wiki.nuug.no hvis en vil gjennomføre prosjektet i NUUG-regi.
Då har eg samla litt informasjon på http://wiki.nuug.no/Taleteknologi :-)
mvh, Kevin