fredag 28. januar 2005, 14:51, skrev Axel Bojer:
fredag 28. januar 2005, 14:05, skrev Lars Staurset:
(...)
P.S. Går det an å seie noko slikt som "sertifikator" eller "sertifisør" (utferdaren) og "sertifikand" (den sertifiserte)? Jfr. "eksaminator" og "eksaminand". Smak på det.
Hmm... litt vel eksotisk, kanskje? ... Men ellers et godt forslag :-)
.. og ikke så intuitivt forståelig som «den sertifiserte» vil jeg tro. Endelsen -and er vel ikke særlig produktiv i morderne norsk vil jeg tro? Da er sertifikator bedre synes jeg, det er vel lett forståelig, og -or i betydning en «som gjør noe» er vel ganske utbredt?
Mvh Axel