Kan hende eg tar feil sidan eg ikkje kjenner oppbygginga og bruken av filene, men fann etter ei rask gjennomlesing dette i fila nn.xml:
<gentext key="pubdate" text="Utgivelsesdato"/> "Utgjevingsdato"?
Ser det er fleire oppføringar som er merkte med «lang="nb"». Skal desse omsetjast og språkmerket fjernast? Eksempel:<gentext key="video-unsupported" text="Din nettleser støtter ikke video-taggen" lang="nb"/> Sidan det står lang="nb" er dette kanskje ok? Viss ikkje, kanskje "Nettlesaren din har ikkje støtte for video-taggen"
<dingbat key="bullet" text="•"/> Ut frå «Språklege retningslinjer» bruker vi tankestrek på norsk, men dette er kanskje brukt i ein annan samanheng?
Ser vekenamna, både i full lengde og avkorta, er på bokmål.
Eg hjelper gjerne til når eg har tid, men er ikkje sikker på om hjelpa mi er til noko nytte her sidan eg ikkje kjenner systemet xml-filene blir brukte i.
Helsing Kolbjørn
Den 22.09.2020 13:11, skreiv Petter Reinholdtsen:
Jeg tok nylig mot til meg og gikk på oppdatering av korrigering av definisjonene for bokmål og nynorsk som brukes av ulike docbook-verktøy. Det er flere år siden de ble oppdatert sist, og de har noen plagsomme feil. Bakgrunnen er at jeg bruker docbook når jeg typesetter bøker, og vil slippe å måtte overstyre feil i definisjonene hver gang.
Jeg har gått gjennom både nb.xml og nn.xml i <URL: https://github.com/petterreinholdtsen/xslt10-stylesheets/blob/updated-nb-nn/... >, og sørget for at de har samme innhold og rekkefølge på verdiene som en.xml, for å enklere kunne oppdage hva som manglet. Jeg tok ikke med normalize.sort.input, da jeg ikke aner hva det gjør og den ikke var med i de opprinnelige filene.
Jeg har lagt inn verdier som mangler, fjernet duplikater og utdatete oppføringer, samt fikset en god del feil. Før jeg sender dem inn til utviklerne hadde det vært fint med korrekturlesing. Spesielt de delene merket lang="nb" i nn.xml trenger innspill fra noen med mer nynorskpeiling enn meg.
Send gjerne endringsforslag og feilrapprter via github eller send meg en epost med informasjon om feil du finner og korreksjoner som bør inn. Tenker jeg sender inn i slutten av uka.