On 22/06/06, Axel Bojer axelb@skolelinux.no wrote:
Hei! Vi har jo allerede er rullefelt i ordlista, dessuten har vi en glidebryter - som er noe litt annet enn den dingsen vi ruller opp og ned med i rullefeltet. Hva skal vi kalle den? På engelsk kaller de den for «Scrollbar thumb».
Referanser: http://i18n.skolelinux.no/nb/bildeordbok/bildeordbok.html http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html
** Foreløpige forslag: bjelke eller rullebjelke (siden den ligger i et rullefelt) ev. noe med stokk/stav/stang/pinne/kloss ev. ruller glider
gaute mener bjelke er best, selv er jeg ikke så sikker, men synes bjelke er helt greit. Men skal vi pirke, så kan den være en liten kloss hvis det er mye innhold på siden. Eller har vi bedre forslag?
Jeg synes at glider absolutt er det mest beskrivende ordet for denne funksjonaliteten, nemlig å forskyve visningen av innholdet opp/ned eller venstre/høyre i et visningsområde.
Nå vet jeg ikke hvor innarbeidet det er med rullefelt, men ettersom man altså har en glider i kanten av et område ville jeg foreslå "glidekant" for scrollbar, og "glidekantglider" for "scrollbar thumb". Glidekantglider får kanskje et litt smør på flesk preg, men jeg antar at det i de aller fleste tilfellene vil være mest naturlig å bare bruke glider.
Jeg er ikke sikker på hva alternativet til glidekant kalles på engelsk (dvs en mindre firkant man flytter rundt i en litt større ramme for å velge området som vises (slik man har i ghostview)) men det ville jeg kalle "glidefelt".
Mvh Håkon Løvdal
PS Sånn rent i forhold til ord som nøyaktig beskriver funksjonalitet kunne man også bruke "visningsforskyver", men det vil ikke differensiere ikke mellom glidekant og glidefelt.