Hei,
Magekjensla mi er at «forstørring» er handlinga som fører til ein «forstørrelse» (bm). Så ein fotobutikk kan t.d. tilby «forstørring av bilder», og du kan oppleve at «detaljene kommer tydelig fram på forstørrelsen».
-Thomas
ons. 25. feb. 2026 kl. 13:47 skrev Kjetil Sørlund kjetil@sorlund.no:
Hei,
Jeg trenger litt innspill på bokmål.
Det er sånn at på bokmål er det gyldig med både forstørring og forstørrelse. Jeg har selv stort sett tenkt at forstørrelse er mer rett, men når jeg kjører frek-kommandoen på eksisterende oversettelser så er forstørring i flertall.
Hva tenker dere?
-- Vennlig hilsen *Kjetil Sørlund* Epost: kjetil@sorlund.no Mobil: +47 93 40 11 45 _______________________________________________ E-postlista l10n-no http://lister.huftis.org/listinfo.cgi/l10n-no-huftis.org