2010/3/26 Lars Bjørndal lars.bjorndal@broadpark.no:
Frode Severin Hatlevik frodeseverin@gmail.com writes:
2010/3/25 Kevin Brubeck Unhammer p.ixiemotion@gmail.com:
2010/3/25 christian leon christensen chrleon@gmail.com:
I fjor sendte jeg en epost til Fornyings- og administrasjonsdepartemenetet, hvor jeg spurte om Talesystemer på norsk, og om det var noen planer å å utvikle frie systemer.
Jeg fikk svar fra daværende fornyingsminister Heidi Grande Røys:
Hei, og takk for din henvendelse
Da jeg lanserte den første Stortingsmeldingen om IT-politikken noensinne, kalte jeg den ”Eit informasjonssamfunn for alle”. Universell utforming av IKT er en viktig del av dette, og høyt prioritert av meg og regjeringen. Mulighet for å oversette fra tekst til tale er viktig for mange IKT-brukere med nedsatt syn eller lesevansker, og er et viktig virkemiddel for å gjøre IKT tilgjengelig for alle.
I 2006 kom jeg med en generell utfordring om til miljøene som jobber med IKT-plattformer om å tilby norsk talesyntese som en del av løsningen. Hittil er det bare Microsoft som har svart på denne utfordringen. At de gjorde det var jeg selvsagt fornøyd med, og ønsket å vise dette ved å bidra til lansering av løsningen. Jeg vil imidlertid understreke at vi ikke har inngått noen avtale med Microsoft om at de skal gjøre dette, og heller ikke betalt for at de skal tilby denne funksjonaliteten. Om løsningen skal gjøres tilgjengelig for brukere av andre plattformer må det derfor være opp til Microsoft selv å avgjøre.
Dette forsto eg ikkje heilt. Det er då ikkje Microsoft som har rettane til Språkbanken.
Språkbanken inneheld altså, i tillegg til mykje anna snadder, 5000 setningar opplest av same person, mynta på tekst-til-tale. Dette skal det fint vere mogleg å lage eit unit-selection-system av med Festival (unit selection gir den beste lyden, viss det finst nok taledata å basere det på). Men lisensen til Språkbanken er, såvidt eg kan sjå med lekmannsauge, ikkje kompatibel med nokon open kjeldekode-lisens.
Er altså problemet heller at ingen har komme med eit skikkeleg prosjektforslag?
mvh, Kevin Brubeck Unhammer
PS. Er det nokon som kjenner til ein passande wiki kor me kan dokumentere informasjon om taleteknologi for norsk?
Jeg tillater meg å kryss-poste til oversettelseslisten for norsk språk, i18n-no@lister.ping.uio.no
Etter det jeg kan lese på: http://www.spraakbanken.uib.no/utredninger.page http://www.sprakrad.no/Tema/IKT--sprak/Handlingsplan-for-norsk-sprak-og-IKT/ og http://www.daisy.org/project/pipeline er Daisy Pipeline en av måtene myndighetene vil tilgjengeliggjøre tekst til tale for alle på.
Er det noen som har forsøkt Daisy Pipelie eller relaterte produkter? Kan dette samarbeide med Festival på noen måte?
Jeg kan lite om talesyntese, men jeg vet at én av de viktigste tingene for FLOSS-miljøet er at vi får en løsning vi kan bruke i systemene våre. Og at den er god.
Hvis Daisy kan integreres med eksisterende FLOSS programvare, for eksempel KDE, Gnome, Festival og andre, er vi vel i mål, eller i alle fall halvveis der? Det kan jo være hyggelig å velge mellom ulike stemer, og ikke bare bruke Brage hele tiden.
Hvis ikke har vi mye lobby-virksomhet foran oss.
Hei!
Mulig jeg kommer med informasjon som allerede er kjent, men for sikkerhets skyld:
Det er Norsk lyd- og blindeskriftsbibiliotek, <nlb.no> som har utviklet talesyntesen Brage i samarbeid med sin svenske søsterorganisasjon. Se http://www.nlb.no/sitepageview.aspx?articleID=10 under overskriften "Produksjon", og http://www.nlb.no/sitepageview.aspx?articleID=58. Den siste lenken viser til en pressemelding der det også er oppgitt kontaktinformasjon som kan være nyttig.
Hvis jeg ikke tar helt feil, så brukes Daisy Pipeline til å konvertere bøker til DAISY-format. NLB bruker Brage på en sørver for å generere lydbøker med kunstig tale. Det ville vært fint hvis koden til talesyntesen kunne blitt frigitt, for det tror jeg ikke den er.
Det var slik eg au forsto det. Eg vil tru at Daisy Pipeline + Brage i beste fall kan nyttast som software-as-a-service (eew).
Altså, om eg var svaksynt ville eg nok heller hatt ein rask robotstemme frå espeak el. installert lokalt enn å måtte vente på at ein ekstern tenar genererte lyden og sendte han over internett for Kvar Einaste Linje på nettsida eg ser på… For å få eit inntrykk av kor rask ein stemme bør kunne vere:
http://emacspeak.blogspot.com/2007/09/emacspeak-video-demo-looking-up-weathe...
mvh, Kevin Brubeck Unhammer