[Kjetil Torgrim Homme]
"jan." "feb." "mars" "apr." "mai " "juni" "juli" "aug." "sep." "okt." "nov." "des."
det einaste som er litt rart her er mai.
Ja, kanskje det er en god ide. Men det er i strid med anbefalingen fra språkrådet. Hvor viktig er det at vi følger dem?
må rekkefylgja vere slik? eg har alltid synest at det er rart at årstalet er skilt frå datoen.
Nei, vi kan velge rekkefølgen selv.
to. 3. april 2003 16.33.35 CEST
Jeg liker mer
to. 3. april 2003 16:33:35 CEST
Jeg liker kolon som skilletegn i klokkeslett. Det har med at jeg liker ISO-standarden for dato- og klokkeslettangivelser.
heiter det forresten CEST på norsk?
Aner ikke. Har vi norske tidssone-forkortelser? Jeg har aldri sett noen andre enn de engelske.
http://www.sprakrad.no/oss.htm#dato http://www.sprakrad.no/oss.htm#klokke
eg stemmer for
03.04.2003 16.34.50 CEST
Hm. Det underliggende spørsmålet er om vi skal følge Norsk Standardiseringsforbund eller språkrådet når disse ikke er enige. Svaret bør antagelig vurderes ut fra hvordan resultatet fra locale-settingene skal brukes. Skal resultatet kun vises fram, kun behandles maskinelt, eller begge deler. Jeg vet ikke.
Språkrådet har jo den fordelen at deres regler ligger tilgjengelig på web. NSF ser ut til å holde sin informasjon mer skjult.
Når det gjelder datoer, så har jeg mest sans for 2003-04-03 da det forenkler maskinell behandling og reduserer muligheten for misforståelser på tvers av landegrensene. Jeg hadde dog foretrukket at vi kunne fulgt noen offisielle standarder i stedet for å bruke min magefølelse når locale-verdiene skal fylles inn.
såg at eksempelfila du sendte tidlagere inneheldt det umoglege ordet "Haag". bortsett frå det, såg ho grei ut.
Det er vel ikke umulig det. Noen kan ha det som etternavn, eller det kan være et sted i utlandet som heter det. Bokstavsekvensen må jo ha en posisjon i en sortert liste også på norsk.
båe delar er korrekt, men det er meir praktisk med punktum som tusenskiljeteikn, ja.
Har du noen kilder på at begge er korrekt?