On Mon, 2003-01-20 at 19:31, Øyvind Sæther wrote:
Mange gjør aldri noe med innstillingene i nettleseren, og da står det som regel "en" i Accept-Language; engelsk.
Ja. Hvis du installerer Hvasomhelst, og ikke velger språk, så får man som regel Engelsk. Konqueror gav meg Norsk uten å ha valgt noe annet en Norsk språk i KDE. Mozilla og Galeon gav meg norsk spårk, fordi jeg selv har valgt det (jeg har også valgt hvilke nettsteder jeg foretrekker på Engelsk, når Norsk er tilgjengelig).
I Linux gjøres slike ting Riktig[tm] rett ut av boksen. Windows-brukere er ikke like godt vant. Vi må regne med at mange lesere sitter på en Windows-maskin, og mange av dem foretrekker gjerne engelske utgaver av programvaren.
Vi må vise hensyn til brukere med mindre peiling, krøkkete nettlesere og feilkonfigurerte OS-er. Ikke alle er admin for maskin de bruker. (kontorer, nettcafeer, biblioteker)
Dette er ikke hva de fleste besøkende vil ha! (foreløpig)
Jeg går ut i fra at du har holdt en spørreundersøkelse?
Nei. Man må kunne sette seg inn i sitt publikums ønsker uten å dra en gallup. Den engelske forsiden er bare et tynt ferniss; følger de linkene er det norsk, norsk og atter norsk.
Content-negotiation er ikke godt nok innarbeidet til at man kan stole blindt på det. Sidene må ha en godt synlig link til den oversatte versjonen.
Eller har noe annet å underbygge sludderet ditt med?
Se over ...