- Axel Bojer (2006-03-16 16:29):
Mitt syn er at før ein byrjar samla inn data, må me vera sikre på at me kan nytta oss av det.
Jeg er litt enig i at vi må ha gjort endel forarbeide, men har ingen tro på at vi klarer å gjøre alt i forkant så vi må bare starte innsamlingen og lære mens vi går.
Noe slikt jeg også mente med at vi allerede nå samler inn synonymer (til root-delen) og ser hva vi kan får gjort med dem.
Berre så ingen misforstår meg: eg har aldri teke til orde for at me skal gjera "alt i forkant". Poenget mitt er enkelt og greitt at eg ikkje ser for meg korleis den innsamla informasjonen (dvs. synonym til grunnformene) skal kunna nyttast til noko som helst. Då tykkjer eg det er rimeleg dumt og frekt å engasjera folk i innsamlingsarbeidet.
Skjønner ikke bekymringen. Synonymet knyttes til grunnformen, og føres opps ammen med den i en synonymordliste. Slår man opp på et grunnord, så får man de tisvarende synonymene. Bortsett fra at synonymene (som alt annet) kan inneholde feil, hvor er problemet?Det du, og Petter, har argumentert med er at det (kan) oppstå feil i databasen, men jeg kan ikke se på hvilken måte det skulle være unikt for synonymene.Det mangler også en metode for entydig å angi hvilket ord som menes, selv om man bruker ROOT. Det bør selvsagt også løses, kanskje ved å angi «I» og «II», kanskje ved å legge til f.eks. (verb) ordet. Men, som før nevnt, så gjør det bare databasen mangelfull, og det er den allerede, og den blir ikke mer mangelfull av at vi legger til nye ord.
Men dersom nokon kan fortelja meg korleis dette skal gjerast, er ingenting betre enn det. Men då må det meir enn insistering til.
F.eks. hvis følgende oppføring finnes, så er det ingen måte å notere at det er feil synonym:
WORD: hoppe STATUS: + SYNONYM: bil EDITOR: Petter Reinholdtsen pere@hungry.com
Vennlig hilsen,
Det er riktig, men det er heller ikke et problem vi kom mer utenom. At personer fører opp feil kan man aldri gardere seg mot, noe av det som var mitt poeng i siste post også :-)
Problemet er ikkje at folk gjer feil, men at det ikkje er nokon måte å retta opp feila i etterkant.
Men det vil da som nevnt gjelde *all* slags feil, så hvis det er argumentet, så burde vi vel bare vente med å sende ut e-poster til noen som helst? Mvh Axel