At 24.07.2002 15:33, Axel Bojer wrote:
Under «Språknormalen» står det bare «A-ending i bestemt form, entall». Dette er i beste fall forvirrende, for hvilke ord gjelder dette for? Det er jo det som er det avgjørende!
Meiner du me skal vera inkonsekvente her. Det blir rotete, IMHO.
F.eks burde det hete «renten» , «siden» og «rammen», men «fila», «linja» og «boka». Ja, dette kan virke inkonsekvent; men til vårt forvar: grammatikk *er* for det meste ganske inkonsekvent. Vi prøver å mene noe om hva *folk flest* sier, en slags oppdatering til det som føles naturlig å si/skrive. «sia» f.eks synes jeg høres unaturlig ut, selv om det er en alternativ form.
Her er jeg uenig, hva *folk flest* sier er forskjellig fra by til by og kanskje også gate til gate. Vi retter oss inn mot skolebarn fra _hele_ Norge, og der har flertallet tre kjønn i sitt språk. Studenter normaliserer gjerne språket sitt når de begynner på universitetet (kanskje de tror det gir et useriøst inntrykk å prate dialekt?), det synes jeg er trist. Den første normalisering_a_ som skjer (hvertfall for østlandsdialekter) er at hunkjønnsformene forsvinner. Vi bør vise at det er like naturlig å bruke hunkjønnsformer som hankjønnsformer. Andelen skolebarn i Bergen og Oslo vest med et konservativt språk er liten i forhold til resten av Norge. Det er også nok input av konservativt bokmål og riksmål ellers. Når det gjelder verb, kan jeg kan være enig i at a-endinger gir et mer "radikalt" inntrykk enn vi vil uttrykke. Men, det skal ikke være Aftenposten som skal være normalen, både Dagbladet og VG skriver "renta".
Grammatikk er faktisk ikke veldig inkonsekvent, det er først når en begynner å knote det blir rart. Grammatikken er jo bare oversikten over systemet i språket, og alle språk og dialekter har et system.
Eg kan endra det til å gjelde hokjønnsord (det er det som er meint). Men då bør det IMO gjelda *alle* hokjønnsord. Noko anna vil berre vera forvirrande.
Hva er forvirrende? At det finnes både hankjønns- og hunnkjønnsord? Eller at man må velge? Vi foreslår altså en liste isteden, der vi blir enige om hva som høres godt ut. (Men ingen tvang selvsagt, bare et ønske om at det innen samme programpakker er konsistent, om mulig ...)
Vi kan ikke lage en liste over alle mulige hunkjønnsord, og om vi velger hun- eller hankjønnsformen? Det blir jo et kolossalt dokument.
Gunnhild