[Gaute Hvoslef Kvalnes]
Det ville ha vore veldig fint om nokon kunne drege i gang noko liknande det danskane har på http://da.speling.org. Systemet deira for kvalitetskontroll ser veldig fint ut.
Det ser ut som om de har tenkt ganske mye på hvordan arbeidet bør organiseres, ja. Kanskje vi burde få noen av de som står bak til Norge for å fortelle om det?
I samband med OpenOffice.org-prosjektet kjem eg sjølv til å jobba ein god del med stavekontroll i sommar, og har brukt den siste veka på å setja meg inn i korleis ISpell og MySpell fungerer.
Jeg snakket om dette med Chris Hall på tur tilbake fra Debcamp4, og han nevnte at OOo-folkene godt kunne tenkte seg å bytte ut myspell med aspell. Det manglet bare noen som tok på seg jobben. Årsaken var at en ikke ønsket å vedlikeholde sitt eget system for stavekontroll, og at aspell ble antatt å være bedre enn ispell.
Arbeid med stavekontroll bør i tillegg se hva som må til for å få en samisk stavekontroll på bena. Jeg vet ikke om aspell er i stand til å håndtere samisk, men er sikker på at det er på tide å sørge for at den blir det. :)